Arkiver

E-handelSponsoreret indhold

Ny webshop-platform har fuldt fokus på SEO

En webshops design og funktionalitet er ligegyldig, hvis ikke der kommer kunder i butikken. Det er filosofien bag den nystartede webshop-platform Salecto, der har den tidligere Trustpilot-medstifter Anders Tjørnelund med på holdet.

For nogle indeholder den gode shoppingoplevelse en stor og flot glasfacade og designklassikere placeret strategisk inde i butikken. For andre er nybrygget kaffe og kompetent vejledning afgørende. Men lige lidt hjælper det, hvis verdens flotteste butik ligger i en lummer afkrog af byen, hvor ingen finder den.

Derfor har Salecto bygget deres webshop-platform ud fra ejendomsmæglerens mantra ”beliggenhed, beliggenhed, beliggende”. For webshops betyder beliggenheden bare en høj placering på Google.

”Salecto-platformen er bygget ud fra et princip, vi kalder SEO-first. Det vil sige, at alt, hvad vi har lavet på platformen, tager udgangspunkt i, hvad søgemaskinerne allerhelst vil se. Vi er villige til at gå på kompromis med design og funktionalitet for at skaffe de bedste SEO-resultater, for vi ved, at et bedre søgeresultat på Google giver flere besøgende og dermed en større omsætning,” forklarer Anders Tjørnelund, CEO og stifter af Salecto, som også tæller Daniel Skov Jacobsen, Michael Jørgensen, Johannes Helleland og Allan Andersen.

Salectos webshop er baseret på Magento-platformen, som er et af de mest brugte systemer til webshops i hele verden. Som kunde hos Salecto køber man en webshop på abonnement for et fast beløb i måneden, hvorefter Salecto yder fri support og sørger for, at webshoppen hele tiden er opdateret med den nyeste version af Salectos software.

En webshop på abonnementsform er ingen ny opfindelse. Men det er til gengæld Salectos SEO-tricks i en webshop.

Webshop med indbygget SEO

Selvom Salecto er en ny virksomhed, er teamet bag ikke grønskollinger. Partnerkredsen har tilsammen over 35 års erfaring inden for e-handel, SEO-optimering og forretningsudvikling. Samtidig har Anders Tjørnelund, CEO i Salecto, tidligere været med til at starte Trustpilot, og han har siden 2012 været CEO i onlinemarketingbureauet Conversio.

”Vi har stor erfaring med at levere konsulentydelser, og vi har derfor kigget på uendeligt mange CMS systemer – og mange af dem er meget omstændige, når man kigger på mulighederne for optimering i forhold til Google. Så når du køber en webshop på en vilkårlig platform, kan du risikere, at platformen er med til at sabotere dine muligheder for at ende højt på Google,” siger Anders Tjørnelund.

Efter at have brugt over et år på at bygge Salecto, er de nu klar til at udfordre markedet på en ny måde.

”Hvis du sætter vores platform op mod en anden, hvor du sælger de samme produkter, og har det samme indhold på siderne, så vil jeg påstå, at vi vil vinde placeringskampen og opnå højere placeringer på Google på grund af vores kodestruktur og SEO-optimeringsmuligheder alene,” siger Anders Tjørnelund.

Maskinrummet er bygget til nybegyndere

Hele kodestrukturen i Salecto er bygget op omkring SEO, så søgemaskiner som Google får alle de oplysninger, de bruger til at indeksere webshoppen korrekt. SEO er bygget helt ind i Salectos maskinrum, så selv nybegyndere får en optimeret webshop.

”Salecto generer automatisk SEO-venlige URL’er på alle produkter og kan fx automatisk navngive produktbilleder, så de passer til produktet. Begge dele er vigtige indenfor søgeordsoptimering, og med vores platform sker det automatisk, så man ikke behøver bruge en masse timer på at navngive hundreder eller tusinder af billeder til sin shop,” siger Anders Tjørnelund.

Læs også: Hvorfor 70% af danske webshops ikke konverterer

På den måde er nybegyndere godt på vej til en god placering på Google uden at gøre andet end at bruge platformen.

”Arkitekturen bag systemet er skabt til at gøre SEO-optimering nem, og mange centrale ting sker automatisk. Systemet tænker for dig på mange områder. Basale ting, som normalt kræver ressourcer at indstille, klarer systemet automatisk,” siger Anders Tjørnelund.

Men selvom Salecto gør det nemt for nybegyndere at få en SEO-optimeret webshop, har Salecto ingen ambitioner om at gøre SEO-eksperter overflødige. Tvært imod ser de SEO-eksperter som en central partner i deres forretning.

Vil indtage Europa gennem partnerskaber

Der er ikke andre platforme på markedet i Skandinavien, der satser fuldblods på SEO i samme omfang som Salecto. Og det har opstartsvirksomheden tænkt sig at udnytte.

”Vi har en klart ambition om at etablere os i Europa inden for en kort årrække, men vi starter udrulningen i Danmark og Skandinavien,” siger Anders Tjørnelund.

Målet satser de på at nå igennem partnerskaber med blandet andet SEO-konsulenter og -bureauer, som skal anbefale Salecto til deres kunder.

Læs også: SEO: Fokuser på at skabe værdi i stedet for at please søgemaskinerne

Derfor har det også været vigtigt for Anders Tjørnelund, at platformen ikke kun var optimeret til at hjælpe webshopejere med SEO-optimering. Det skulle samtidig være nemt for SEO-eksperterne at arbejde med platformen.

”Vi anbefaler selvfølgelig altid at bruge en SEO-konsulent, så ejeren kan fokusere på købmandskabet. Derfor har vi også gjort det nemt for SEO-eksperter at ændre i alle væsentlige indstillinger, så de har fuld frihed til at optimere webshoppen bedst muligt. Samtidig betyder automatiseringen af simple men tidskrævende opgaver, at man som webshopejer kun skal bruge konsulentkroner på at få løst mere komplekse opgaver,” siger Anders Tjørnelund.

Indkaldte ekspert inden endelig lancering

Salecto har været online i en beta-version i cirka et halvt år, og systemet er valgt af omkring 100 webshops. Med gode tilbagemeldinger og et finpudset produkt er Salecto klar med den endelige version, fortæller Anders Tjørnelund.

Inden de nåede så langt kontaktede de dog SEO-eksperten Thomas Rosenstrand, der har arbejdet med og undervist i SEO siden 1999, for at få ham til at tage et nærmere kig på Salecto-platformen inden den endelige lancering.

”Salecto webshoppen er et fremragende bud på en både salgs- og brugervenlig shop med alle de SEO mæssige forhold på plads. Salecto webshoppen er lysår foran en Magento ud af boksen – ingen tvivl om det,” vurderer Thomas Rosenstrand i sin rapport om Salecto, hvor han også skriver, at flere at Salectos SEO-optimeringer ”varmer hans hjerte som SEO-mand.”

Hele Thomas Rosenstands anmeldelse kan ses på Salectos hjemmeside

Skriv et svar