Arkiver

DebatNyheder

– Programmering bør rangere på lige fod med dansk eller matematik

Programmering bør rangere på lige fod med eksempelvist dansk eller matematik på skemaet i vores folkeskoler, måske endda højere. Det mener professor ved Københavns Universitet og stifter af Octoshape, Stephen Alstrup.

Stephen Alstrup kan faktisk slet ikke forstå, at der ikke er mere fokus på programmering. Han mener, at Danmark udmærker sig som et land uden visioner, hvis vi ikke snart hopper med på vognen og får programmering med ind i folkeskolerne. Han mener, at ambitionerne skal op i skolesystemet, så de unge elever kan være med til at udvikle digitaliseringen i fremtiden.

“Vi ser at resten af verden rykker sig på det her område. Her er man bevidste om, at vi lever i en digital tidsalder, hvor der skal uddannes digitale borgere. Men i Danmark kan vi højst svinge os op til at arrangere en tværfaglig uge, hvor eleverne skal sætte sig ned med en computer,” siger han til Computerworld.

Vi risikerer at sakke agterud i det digitale kapløb

Han påpeger en tendens til stigende digitalisering på arbejdsmarkedet og et øget fokus på programmering fra omverden. Eksempelvis har både England, Estland og Australien indført programmering som et skolefag. Estland har haft programmering på skemaet siden 2012, og de bliver ofte fremhævet som et af de mest digitaliserede lande i verden.

Og det må vi tage med i beregningerne for fremtiden, hvis ikke vi skal falde bagud, mener Stephen Alstrup. Han er bekymret for, om fremtidens studerende vil kunne følge med udviklingen, hvis ikke de får en basal viden om digitaliseringens magi fra barnsben af.

“Hvad tror vi egentlig, at folk kommer til at lave i fremtiden? Lad mig gætte. Det bliver nok ret afgørende, at du kan noget digitalt, og du kommer formodentlig også til at skulle arbejde sammen med robotter. Derfor er det helt håbløst at forestille sig, at de mennesker, som de kommende år mister deres arbejde til robotter, vil være i stand til at finde et nyt job, der vil være uberørt af digitalisering. Det er mig helt ubegribeligt, at der stadigvæk er folk, der ikke har indset det,” siger han.

Selv er Stephen Alstrup professor på Datalogisk Institut ved Københavns Universitet og den oprindelige stifter af it-virksomheden Octoshape, der sidste år blev solgt til amerikanske Akamai Technology for op mod en milliard kroner.

Hvad mener du – er det vigtigst at fremtidens børn lærer programmering eller hjemkundskab?

Skriv et svar