Den norske samkørselsplatform Haxi har mødt meget modstand de sidste par år. I februar fik de medhold i den norske Landsret, og nu har de også vundet sagen i Højesteret. Det betyder, at det norske taxa-monopol er så godt som opløst.
Haxi-tjenesten bygger på en app, hvorfra privatpersoner kan blive registreret som chauffører, og hvor brugere kan anmode om at få et lift. I stedet for direkte at tage penge for turen, opfordres der til, at passagerer donerer penge til sin chauffør. Og det, har den norske højesteret nu vurderet, er i overensstemmelse med loven.
Læs også: Haxi vinder retssag i Norge: Overtræder ikke transportlovgivningen
Den samme konklusion kom det danske politi frem til, da tjenesten blev anmeldt af Trafikstyrelsen for piratkørsel. Derfor håber de da også, at kunne genindtræde på det danske marked inden for en overskuelig fremtid.
“Vi arbejder i Danmark med indspil til ny lovgivning hvor det bliver fastlagt, hvor grænserne mellem samkørsel og taxi skal drages. Vi ønsker en “sommerhusordning”, hvor man udvider lovgivningen med en kategori i lovgivningen som ligger mellem privat og professionel (taxi). Når lovgivningen er klar rykker vi ind i Danmark igen,” fortæller medstifter i Haxi, Alexander Soender.
Haxi kan dække, hvor almindelige taxaer ikke kan overleve
Haxi har stor succes i udkantsnorge, fortæller Alexander Soender. Haxi-chauffører kan nemlig dække deres eget lokalområde og derved skabe transportmuligheder i de områder, hvor taxaselskaber ikke finder det rentabelt at gøre forretning, fordi der ikke er kunder nok.
Haxi har på nuværende tidsunkt over 8000 chauffører, der typisk kører i weekenderne. Haxi har netop lanceret en betalingstjeneste, lidt a la Snabcash i Snapchat, så brugerne kan sende penge til hinanden via beskedsystemet i Haxi.
Endelig fortæller Alexander Soender, at Norges Taxiforbund tidligere har estimeret, at der omsættes for over én milliard kroner på årsbasis ved transportdeling via Haxi og sociale medier.