Som annoncør er der kommet flere interessante opdateringer på Facebook, som du bør kende til. Det kan hjælpe dig til at komme tættere på din målgruppe og tjene flere penge på mere målrettet søgning.
Facebook som annoncemedie udvikler sig i et højt tempo. Alene i de seneste måneder, er der kommet tre væsentlige opdateringer – og så sender rygter også Facebook i haserne på Google. Mere om dette senere.
Halfdan Timm – ansvarlig for Facebook-annoncering hos Obsidian Digital – tager dig nemlig med rundt omkring de tre nylige opdateringer, du som annoncør og markedsføringsansvarlig bør kende til.
Dine mest dedikerede besøgende
Første – og måske mest spændende – tilføjelse handler om retargeting og custom audiences.
Indtil nu har vi haft mulighed for at lave et custom audience bestående af besøgende på vores side, men vi har ikke haft en faktisk mulighed for at skelne mellem de, der bare lige kom forbi ved et uheld og dem, der reelt er interesserede i produktet. Det kan vi måle på ved at se, hvem der bruger mest tid på siden.
Det giver Facebook os nu mulighed for.
Med de nye custom audiences har vi mulighed for at vælge de, 25, 10 og 5 procent af vores besøgende, der har brugt længst tid på vores side.
Facebook gør det ikke muligt at skelne mellem domæner – endnu
Den store udfordring med den nye opdatering er, at vi lige nu ikke har mulighed for at skelne mellem flere domæner, som vi ellers plejer at kunne med custom audiences. Det betyder, at hvis din Facebook-pixel tilhørende annoncekontoen er til stede på flere domæner, kan du ikke skelne mellem domænerne, når Facebook udvælger de fx 25 procent most loyale besøgende, du har. Dette gør her den nye funktion midlertidigt ubrugelig, men det er noget, vi kan forvente Facebook hurtigt reagerer på og løser.
Når det bliver muligt at skelne på domæneniveau, kan funktionen bruges til for eksempel at målrette særligt kommercielle budskaber til de 10 procent, der har brugt længst tid på ens side – for det er også de, der lige nu er tættest på at blive konverteret til brugere.
Du kan også bruge den til at markedsføre særlige budskaber. Hundefoderbutikken Gilpa.dk planlægger i samarbejde med Obsidian at målrette annoncer omkring abonnementskøb fremfor enkelte køb af hundefoder alene til de mest dedikerede besøgende på siden.
Funktionen er endnu ikke rullet ud for alle annoncekonti i Danmark. Har du ikke adgang til den endnu, skal du derfor have tålmodighed til de næste par dage.
Ingen 20 procent regel
Måske det mest forhadte element ved Facebook-annoncering er blevet ændret.
Der er ikke længere nogen regel om, at dit billede ikke må have mere end 20 procent tekst. Facebooks oprindelige grid overlay-tool er også blevet fjernet.
Til gengæld er der nu en regel om, at dit billede ikke må have ”for meget tekst”.
I praksis har du på Facebook mulighed for at uploade et billede og få at vide, om dit billede har:
- En acceptabel mængde tekst
- Lav billedtekst
- Mellem billedtekst
- Høj billedtekst
Hvis dit billede har for meget tekst, bliver det vist mindre.
I praksis viser tests fra Obsidian Digital på sammenligningstjenesten for lån Moneylender, at du med for meget tekst på billedet – også selvom det er det mindste niveau – i praksis opnår næsten ingen visninger.
20 procent reglen er død. Men du må stadig ikke have for meget tekst på dine billeder.
Du kan kun være sikker ved på forhånd at uploade de billeder, du tiltænker at bruge i din Facebook-annoncering. Først her får du svar på, om billedet er ok, eller om du skal fjerne mere tekst.
Dynamic product ads på Instagram
Med dynamic product ads har du mulighed for at vise annoncer med præcis de produkter, en bruger har kigget på.
Det kaldes også dynamisk retargeting.
Dynamic product ads har været tilgængelige på Facebooks platform i en rum tid. Den er nu også tilgængelig på Instagram, verdens andetstørste sociale medie efter Facebook, ejet af Facebook.
Udover dette er dynamic product ads nu også tilgængelige inden for rejsebranchen. Hvis en mulig rejseside på en rejseportal, som fx Rejsepriser.dk, har kigget på Paris, har du som indehaver af siden mulighed for at vise product ads med hoteller i Paris.
På den lange bane: Annoncer i search
Lige nu behandler Facebook mere end to milliarder søgninger per dag. Det er plads, der lige nu ikke er kommercialiseret.
Samtidig får Facebook svært ved at skrue meget op for antallet af annoncer i news feed, uden at brugerne reagerer negativt.
Det er derfor oplagt, at Facebook bevæger sig mod annoncer i søgefeltet. Det vil i givet fald være at forsøge at møve sig ind på Googles område. Google fik i 2014 97 procent af sin omsætning fra AdWords-programmet med annoncer direkte i Googles søgeresultater.
Lige nu er Facebooks søgefunktion, som forklaret her hos TechCrunch, primært en konkurrent til Twitter og ikke Google.
Men flere eksperter spekulerer i, at det kommer til at ændre sig, måske allerede i 2017.
Når Facebook åbner op for annoncering i søgningerne, tilbyder det annoncører et spændende miks af annoncer, der kan baseres ikke alene på demografi, men også søgehensigt.
Det vil kombinere Facebooks styrke med AdWords’ kendetegn. Det er den tilføjelse, Halfdan Timm i Obsidian-regi ser mest frem til i 2016 og 2017.
Halfdan Timm er aktuel med en bog om Facebook-annoncering i fjerde kvartal af 2016. Følg med på FBAnnoncering.dk.