Arkiver

IværksætterlivNyhederPlatform

Startup vil nytænke erhvervsnetværket og skabe troværdige leads

flier.io, erhvervsnetværk

I dag er et nyt socialt medie for erhvervsnetværk blevet lanceret. Stifterne er gået stille med dørene, da de finder, at der er større troværdighed i word-of-mouth fremfor glittede reklametekster. Trendsonline har taget en snak med medstifter Mikkel Vagn om at gå på grund med en god idé, at starte forfra og at lancere på ny.

Fra digitale visitkort til et socialt medie for netværk. Startuppet bag det nye medie, Flier.io, lærte på den hårde måde, at en god idé ikke altid er nok. Men teknologien havde de stadig tiltro til, og i dag åbner de deres nye medie op for resten af verden og nytænker erhvervsnetværket.

Startuppet startede nemlig ikke som Flier, men derimod som Flextown. De lavede digitale visitkort i en fysisk udformning. Visitkortene benyttede sig af NFC-teknologi, som man kunne scanne og derved få alle relevante oplysninger om virksomheden.

Læs også: Flextown innoverer og digitaliserer visitkortet

Og det gik glimrende til at starte med. Faktisk så godt, at startuppet hurtigt rykkede til New York for at slå igennem der. De blev også mødt med åbne arme, folk var meget interesserede og syntes, at det var et sjovt produkt.

Men som medstifter Mikkel Vagn fortæller, så var deres visitkort dog sjældent det, der blev lagt øverst i prioriteringbunken. Produktet var simpelthen ikke uundværligt nok, fortæller han.

“Det var en lang og sej erkendelse at nå frem til, at vores koncept bare ikke tog fat, for vi troede jo stadig på ideen,” fortæller han.

Erhvervsnetværk blev deres redning

Efter at have opgivet ævred med Flextown, blev de kontaktet af nogle fra FCK’s erhvervsnetværk. De var en række sponsorer og investorer, som mødtes en gang om måneden for at socialisere og snakke forretninger. Og de havde været glade for Flextowns visitkort i stedet for at rende rundt med 100 visitkort fra de resterende 30 i netværket.

Så de kom til Flextown og spurgte, om det ikke kunne være en idé at skabe en app, der kunne indeholde en digital profil, som man nemt kunne sende videre til interesserede i sine netværk. Simpelthen et digitalt visitkort.

Og den idé kunne Mikkel Vagn og hans forretningspartner dengang, Oliver Vassard, ikke stå for. Frøet til Flier.io var blevet sået.

Fra Flextown til Flier

Flier.io fungerer nu som en slags social platform, hvor brugerne indgår i nogle digitale erhvervsnetværk i form af mindre grupper. Grupperne kan være sammensat af alle mulige forskellige virksomheder, som har fundet sammen om en fælles interesse.

Det netværk skaber forretning for hinanden ved at anbefale hinanden ved givne lejligheder. Platformen gør det så muligt at sende en reference i form af et digitalt visitkort.

“Du sidder måske og griller en fredag aften med venner, og en ved bordet mangler for eksempel en maler. Sådan en kender du via dit netværk! Via Flier kan du sende ham eller hende et visitkort på din kontakt. Han eller hun kan derefter i ro og mag tjekke vedkommende ud og derefter kontakte dem for en aftale. Det skaber troværdige leads, fordi det er profiler, man kender, som man sender videre,” fortæller Mikkel Vagn, medstifter i Flier.

Først kunderne, så produktet

De fik udviklet appen i løbet af sommeren 2015 og gik i test i løbet af efteråret. Det sidste år har appen kørt som en invite-only app for betalende brugere, for at sikre, at produktet virkede, som det skulle. At det kunne generere de gode leads, og at der var en stabil kundebase ikke mindst.

De er med andre ord gået til opgaven med udvikling og lancering af appen med samme principper som Flier. De har med vilje ikke lavet larm omkring lanceringen eller i det hele taget skabt nogen marketing-storm.

Det gjorde de nemlig med Flextown, fortæller Mikkel Vagn, så det har de ikke lyst til denne gang. Denne gang har det været vigtigt for dem at fokusere på produktet og generere trafik via tilfredse brugere, forklarer han.

Derfor har de også med vilje kørt en lang testperiode, før de ville lancere og åbne appen op for det globale netværk. Men nu er de sikre på produktet, sikre på kundebasen og klar til at indtage verden.

 

Skriv et svar