Arkiver

NyhederUngt Tech

Unge mangler grundkompetencer til fremtidens jobs

Fremtidens jobs, UNESCO, World Economic Forum,

I en ny rapport konkluderes det, at danske unge ikke er rustet til fremtidens jobs. Uddannelsessystemet forbereder endnu til job, der er, og ikke job, der kommer. Fortsætter det kan Danmark risikere at tabe jobs og miste vækstpotentiale.

Vi står over for en fjerde industriel revolution. Flere og flere jobs bliver nu varetaget af robotter, produktioner bliver omlagt og ny teknologi, som tidligere var ren science fiction, vinder indpas i privatliv såvel som erhvervsliv. Og netop i erhvervslivet risikerer Danmark at falde gevaldigt bagud, hvis ikke vi sørger for at uddanne de yngre generationer til fremtidens jobs.

I en ny rapport, The Human Capital, har World Economic Forum konkluderet, at danske unge ikke får de kompetencer, det fremtidige arbejdsmarked kræver, men tidligt uddannes inden for ét bestemt område, skriver business.dk.

Her fortæller arbejdsmarkedsforsker fra Aalborg Universitet, Henning Jørgensen, at unge burde uddanne sig bredere og blive introduceret for en lang række grundkompetencer, så vi får en mere mangfoldig arbejdskraft.

Uddannelsessystemet uddanner ikke til fremtiden

Det skal tages meget alvorligt, siger projetleder ved World Economic Forum, Till Leopold til business.dk. Uddannelsessystemet forbereder til jobs, man ser nu, men ikke til de jobs, som kommer. Ud af 130 lande ligger Danmark som nummer 40, fordi danske unge uddannes for snævert.

Det kommende arbejdsmarked kræver nemlig bredere kompetencer, kritisk tankegang, analytiske værktøjer, tekniske færdigheder og kreativ tænkning, skriver business.dk. Mange danske unge vælger ifølge UNESCO at læse samfundsvidenskab og business. Men administrerende direktør i Tænketanken DEA, Stine Vrang Elias forklarer, at det kan skyldes unge ønsker at uddanne sig til et foranderligt arbejdsmarked og vælger derfor generaliststudier, men glemmer altså IT og ingeniøruddannelserne.

Det kræver en større indsats fra uddannelsessystemet helt ned i folkeskolen, skriver business.dk. Hvis ikke der sker en ændring, kan Danmark nemlig i sidste ende mangle den rette arbejdskraft, og det betyder tabte jobs og vækstpotentiale.

Skriv et svar