Arkiver

EventsNyhederPlatform

OL-kampagne: Vi må tænke interaktivt for at holde læsernes opmærksomhed

Interaktive grafikker

Vi bliver dagligt bombarderet af indhold på internettet, og det er svært at holde fokus. Men ved at fokusere på interaktive grafikker, har Shopalike fundet, at de med deres content marketing når ud til de store medier og vinder kundernes brandloyalitet.

Internettet flyder over af indhold, og hos Shopalike har de måtte sande, at pressemeddelelser drukner i hinanden hos de store forlag og medier, og at læsernes opmærksomhed er blevet mere flygtig. De kunne simpelthen med deres content marketing ikke konkurrere med branchen og læsernes krav.

Derfor valgte de at sadle om. At satse på interaktivt materiale og fokusere på at sende indhold ud, der fungerede godt på de mobiltelefoner, som efterhånden er limet til enhver byboers hånd. Og med deres PR-kampagne i forbindelse med OL i Rio kom de faktisk igennem til Huffington Post i Spanien og Frankrig. En kampagne, hvor Shopalike har forsøgt at illustrere Olympiadens skiftende trends gennem de sidste 120 år fra første OL i Athen 1896 op til nutiden.

Usain 2
Se den interaktive grafik længere nede i artiklen

Content marketing bliver interaktivt

Ifølge PR-manager i Shopalike, Beryle Amondi, sker udviklingen i content marketing hen mod at blive mere interaktiv end skriftlig for at vinde kundernes brandloyalitet. Grafikkerne kan nemlig simplificere budskaberne på en æstetisk og kompakt måde, som når igennem de massive mængder af data, vi dagligt udsættes for.


Shopalike er en mindre produktsammenligningsplatform, og deres in-house content afdeling måtte sidste år indrømme, at de ikke kunne løbe stærkt nok for at producere den kvalitet af skriftligt indhold, læsere og udgivere krævede. Vendepunktet kom i 2015 i forbindelse med Kvindernes Internationale Kampdag.

”Vi vidste, at det var et emne, som alle seriøse publishere ville dække, og derfor foretog vi os dybdegående research om emnet. Vi fokuserede specielt på dagligdagsemner, der hjalp med at promovere kvinders bemyndigelse og sociale- og økonomiske vilkår gennem det tyvende århundrede,” fortæller Beryle Amondi.

Det seriøse indhold blev ikke taget seriøst

Kampagnen fortalte blandt andet historien om skrivemaskinen, cyklen og miniskirtet, om feminismens heltinder og hvordan de kunne bruge hverdagsting som BHer og bukser til at udtrykke uafhængighed og ligestilling. Men udgiverne var dybest set ligeglade.

”De fleste publishere ikke var ligeså interesserede i, hvad vi ellers troede, var en meget relevant tekst af høj kvalitet, og de som viste interesse fokuserede udelukkende på billedteksterne i stedet for på selve researchen. Det fik os til at indse, at vi var nødt til at kommunikere med publishere på samme måde, som de kommunikerede med deres læsere på,” siger Beryle Amondi.

Shopalikes indhold blev altså nødt til at være underholdende, engagerende, delevenligt og let at forstå. Det er dét uddgiverne forventede at modtage i pressemeddelelser, ikke de seriøse artikler, som de selv skriver.

Beryle Amondi giver fire primære grunde til, at interaktivt indhold er vigtigt i kampen om læserne; det er let at forholde sig til, det skaber involvering, det har stort spredningspotentiale, og det kan læses på smartphones.

”Interaktivt indhold ændrer sig for øjnene af os og fortæller en historie, uden vi behøver at læse en hel masse. Læseren får mulighed for at forholde sig til flere historier ad gangen, uden at bruge en masse energi på det, hvilket er en fordel da folk multitasker meget,” forklarer Beryle Amondi.

Interaktive grafikker får desuden brugeren til at føle sig som medforfatter på den historie, der bliver fortalt, og materialet deles op mod 120 procent mere end passiv tekst ifølge Beryle Amondi.

OL-kampagnen har fået Shopalike ind hos de store medier

OL-kampagnen, som Shopalike offentliggjorde den 5. august har fået virksomheden op blandt de bedste online medier i 14 lande fordelt på fem kontinenter, fortæller Beryle Amondi, og efter Huffington Post delte deres grafik har de da overvejet at forsøge at skabe et længerevarende samarbejde om netop interaktivt indhold.

”Vi planlægger at producere mere indhold, der ikke kun er underholdende, men som også kan fungere som et værktøj for de brugere, der ønsker at gøre deres online shopping lettere,” siger Beryle Amondi.

Skriv et svar