Virksomheder kan danne sig et overblik over ledige mødelokaler og dele deres egne lokaler i stedet for at de står tomme hen gennem en ny online platform. Gaest.com realiserer på den måde en stigende opmærksomhed på vigtigheden af samarbejde med det tungere erhvervsliv.
Mange virksomheder har indrettet egne mødelokaler. Og det er både praktisk og nemt. Men som Gaest.com påpeger, er der mange af disse mødelokaler, der står ubrugte hen en stor del af året. De lokaler vil startuppet gerne facilitere brugen af, så lokalerne bliver udnyttet optimalt.
”Gaest.com kombinerer tilbuddet fra de professionelle mødelokaleudbydere med overkapaciteten fra virksomhedernes ubenyttede møderum og kursuslokaler. Det vil øge udbuddet markant og give ekstra indtægter til virksomheder, der lejer deres uudnyttede mødelokaler ud,” siger medstifter Anders Boelskifte Mogensen i en pressemeddelelse.
Corporate versus startup
I lang tid har der kørt et os-og-dem-spil mellem det etablerede erhvervsliv og startupmiljøet. Men de senere år har der vist sig en større tendens til at virksomheder og startups går sammen om at skabe kontra bekrige hinanden på markedet.
Et blogindlæg fra Fortune handler om netop dette. At det etablerede erhvervsliv tager startups meget mere seriøst, og derfor er mere villige til at indgå partnerskab med lovende startups, også selvom de ikke er klar til at lancere et produkt endnu.
Det hele handler om at få etableret en kontakt mellem de to verdener. Det kan Gaest.com hjælpe med. Ved at gæste andre virksomheder, når man skal afholde møder eller workshops, kan man samtidig skabe sig en masse nye kontakter og derved udbygge sit netværk. Og det kan skabe en åben dialog mellem de etablerede virksomheder og startups. Om de så er gæster eller værter.
Fleksibilitet i højsæde
Et af målene for Gaest.com er netop at optimere mødeoplevelsen, fortæller Lotte Birkmose, kommunikationsansvarlig i Gaest.com. Hvad enten man skal holde et stramt økonomimøde med investorer eller en kreativ workshop, så er det nogle forskellige værktøjer og ressourcer, man skal bruge.
Lotte Birkmose sammenligner platformen med de rejseplatforme, vi alle tager for givet nu; Momondo, Travelmarket og den slags. Ligesom dem vil Gaest.com samle alle de forskellige tilbud på en platform, så virksomheder nemt og hurtigt kan enten finde det rigtige lokale til arrangementet eller være værter for en masse spændende møder og workshops, fortæller hun.
Og her henvender de sig til alle slags virksomheder, store som små. De vil gerne facilitere en kontakt imellem de forskellige virksomheder og ikke mindst hjælpe dem med at udnytte egen og hinandens ressourcer bedre.
Gaest.com mener nemlig, at ved at disrupte mødeindustrien, så skaber man rammerne for mere innovation. Med disruption menes der her en nytænkning af tilgangen til møderne, forklarer Lotte Birkmose.
”Mødeindustrien er stadig meget analog. Folk bruger enormt meget tid på at finde lokaler, skrive frem og tilbage angående booking og så til sidst alt bøvlet med fremsendte kontrakter, der skal printes, underskrives, scannes ind igen og sendes tilbage. Det vil vi gøre meget nemmere og mere brugervenligt,” fortæller hun.
Setting skal passe med anledning
Ifølge tal fra VisitDenmark bliver der afholdt op mod 30.000 møder ude af eget hus hver måned. Det betyder, at der er en stor efterspørgsel, og at det nogle gange kan være lidt af et eventyr at finde et lækkert lokale, der er ledigt.
Fordi Gaest.com går ud og faciliterer brugen af private mødelokaler, betyder det også, at virksomheder kan afholde deres møder i nogle lidt sjovere omgivelser, der kan sparke lidt ekstra til kreativiteten, fortæller Anders Boelskifte Mogensen.
”Mange virksomheder har været rigtig kreative med indretningen af deres mødelokaler, og Gaest.com skal også imødekomme et stigende behov for interessante og inspirerende mødeomgivelser. Rigtig mange af de møder, virksomheder holder eksternt, er udviklingsmøder, og der er en klar efterspørgsel på spændende mødeomgivelser, der fremmer innovative og kreative tanker, udtaler han.