Arkiver

E-handelNyheder

Børnetøjs-startup går sammen med amerikanske Patagonia

Startupvirksomheden Vigga indgår et strategisk partnerskab med amerikanske Patagonia. Sammen vil de forsyne danske forældre og småbørn med bæredygtigt og holdbart tøj til de mindste. Bæredygtighed og deleøkonomi er principperne bag begge virksomheder, der gerne vil bryde med nutidens brug-og-smid-væk-kultur.

Børnetøj kan ofte være lidt af en hovedpine for mange forældre. Det er meget små stykker tøj, man får for pengene, og ofte kan baby kun passe tøjet i en måned eller to, og hvad skal man så stille op med det? Hvis man samtidigt går efter økologisk uld og bomuld, kan det være en endnu større udfordring.

Børnetøjsstartuppet Vigga bygger på en cirkulær abonnementsordning, hvor man man får udleveret en basisgarderobe med én til seks måneders mellemrum, alt efter hvor hurtigt eller langsomt ens barn vokser. Samtidigt afleverer man det tøj, som barnet nu er vokset ud af, og det går tilbage i cirkulation. På den måde slipper man for det første for at brænde inde med en masse tøj, som junior alligevel ikke kan passe længere, og man kan stå af forbrugerræset og gøre planeten en tjeneste.

Læs også: Dansk modestartup får international opmærksomhed under COP21

Viggas abonnementstjeneste betyder nemlig, at tøjet bliver cirkuleret rundt til småbørnene, indtil det er slidt op. Tøjet udnyttes altså til fulde. Og materialerne er økologiske og fri for kemikalier og parfume. Inden tøjet kører videre i cirkulationen, bliver det renset på et svanemærket renseri, så man kan være sikker på, at der ikke er nogen allergifremkaldende stoffer i tøjet.

Eksklusivt Patagonia-tøj via Vigga

Nu indgår startuppet et partnerskab med det amerikanske Patagonia, som i mange år har fokuseret på udviklingen af bæredygtigt og holdbart udendørs tøj. Virksomheden startede med at producere tøj og udstyr til klatresporten, men har siden bredt sig ud over alle former for udendørs sport og laver nu også børnetøj.

Vigga har i mange år været fans af tøjmærket og er naturligvis glade for samarbejdet.

“Da vi skulle finde en samarbejdspartner til at levere teknisk tøj såsom overtøj og badetøj til vores cirkulære abonnementsservice, var vi slet ikke i tvivl. Vi har nemlig været kæmpefans af amerikanske Patagonia i årevis. Vi glæder os helt vildt til at udbygge samarbejdet henover de kommende år – sammen kan vi virkelig skabe et attraktivt og bæredygtigt alternativ til det meningsløse forbrug,” siger Vigga Svensson, Co-founder og CEO i Vigga i en pressemeddelelse.

Vilde med genbrugs-idéen

Patagonia er først og fremmest tiltrukket af Viggas cirkulationsprincip. Den amerikanske virksomhed har i mange år fokuseret på at skabe kvalitetstøj med omtanke for miljøet og donerer årligt minimum én procent af salget til miljøaktivisme.

“Vi har en tradition for at støtte små, inspirerende virksomheder, som fokuserer på innovative løsninger på verdens miljøudfordringer, og derfor er vi virkelig glade og stolte over partnerskabet med Vigga. Det bliver meget spændende at arbejde sammen om at udforske alternative forbrugs og ejerskabsmodeller,” lyder det fra Patagonias COO i Europa, Ryan Gellert.

Samarbejdet mellem de to betyder, at Viggas kunder nu kan glæde sig over at klæde deres børn i Patagonia-tøj uden større besvær. Tidligere har tøjet ellers kun været forhandlet gennem deres egne kanaler i Europa.

Skriv et svar