Arkiver

NyhederSponsoreret indholdSustainable Tech

Et stærkt felt af grønne startups er klar til kamp i Gøteborg

GothenburgFoto: Rob Sinclair

Snart er der Open Innovation Day i Gøteborg. Dagen skal sætte fokus på grøn innovation, som kan minimere borgernes klima-aftryk og skubbe på Gøteborgs ambitiøse klimastrategi.

38 ansøgere fra syv lande har sendt deres forslag til værktøjer, som kan fremme klimabevidste hverdagsvalg hos borgere i Gøteborg. Det nemlig her, der bliver afholdt Open Innovation Day Gothenburg, som kulminerer den 6. oktober.

Læs også: Klimamål: Det skal være let at gøre det rigtige

Det er blandt andet Climate-KIC, Business Region Göteborg og Göteborg Stad, som står bag projektet, og efter en succesfuld Open Innovation Day i København sidste år, er forventningerne i år høje. Men de skal nok blive indfriet, siger Lars Bern, energi- og innovationansvarlig hos Business Region Göteborg.

“Det er absolut et stærkt felt i år. Især siden vi er kommet ud af vores komfortzone og mainstream-emner som energi og transport og har bedt om at få indsendt forslag, der ser på vores konkrete og gensidige udfordringer som forbrugere,” siger han.

Skal fremme bæredygtigt forbrug

Løsningsforslagene skal nemlig bidrage til at fremme bæredygtigt forbrug inden for fire områder identificeret af Open Innovation Call; løsninger, der gør det nemt og attraktivt at vælge produkter og services med lavt CO2-aftryk; løsninger, der fremmer cirkulær- og deleøkonomi; løsninger, der kan hjælpe til at udvikle effektiv og bæredygtig brug af transport og materialer og løsninger, der gør det nemmere for alle at nedsætte deres CO2-aftryk i fritiden med lokale tiltag.

Læs også: Open Innovation Gothenburg: Klimaforandringer starter hos dig og mig

Siden den 30. august har de udvalgte forslag været inviteret til en virtuel bootcamp, som kører frem til den 30. september, arrangeret af Climate-KIC.

“Vi har arbejdet meget intenst med at forme og forbedre hvert pitch. Parallelt med det har vi forsøgt at finde relevante partnere og potentielle kunder, som vi kan sætte dem sammen med,” fortæller Lars Bern.

Det er nemlig vigtigt, at løsningsforslagene kan blive ført ud i livet. I København blev 12 ud af 16 forslag forsøgt implementeret, og flere af dem er endnu i spil. Det er også noget af det, der gør Open Innovation Day unik, siger Lars Bern.

“Sammenlignet med andre pitchkonkurrencer udpeger Open Innovation Day specifikke forbrugsudfordringer, som forhåbentlig kan være medvirkende til at skabe værdi for potentielle kunder og nøglepartnere,” siger han.

Ændringerne skal komme nederfra og op

Det er nemlig forbrugerne, der har nøglen til at ændre slagets gang. Vores valg har stor betydning, og det har Gøteborg indset. Derfor er byen den første i verden til at sætte mål og strategier for forbrugernes klimapåvirkning. Byen samarbejder med entreprenører om, hvordan man kan involvere forbrugere bedst, og siden 2015 har projektet GreenhackGBG brugt sociale medier til at engagere byboerne til at leve mere bæredygtigt og reducere deres CO2-forbrug.

“Klimapåvirkningen fra mad er enorm. Vi gør meget for at influere unge mennesker til eksempelvis ved at servere vegetarisk mad en gang om ugen på skoler, og vi har et projekt, der skal modvirke madspild. Et andet område er klimapåvirkningen fra flytrafik. Vi samarbejder med lokale og regionale turistbureauer for at finde de mest bæredygtige rejser og opmuntre til det,” siger Svante Sjöstedt fra miljøforvaltningen i Göteborg, som er med til at planlægge Open Innovation Day.

Men selvom der til Open Innovation Day bliver set på ændringer nede fra og op, så skal regeringer og kommuner også støtte op om arbejdet. Her er en klimaevent som Open Innovation et godt eksempel på, hvordan man som kommune kan tage ansvar sammen med industrierne, fortæller Svante Sjöstedt.

“Vi arbejder sammen på nationalt plan, for eksempel arrangerer vi en national konference i november om bæredygtig livsstil sammen med den svenske miljøstyrelse. Vores tætte samarbejde med universiteterne fortsætter og er i virkeligheden baseret på co-creation mellem praktikere og forskere,” fortæller han.

Hvad kan du selv gøre?

Som forbruger er der mange steder at sætte ind. CO2-aftrykket varierer meget fra person til person. Men hvis man selv vil prøve at nedsætte sin udledning, kan man dykke ned i, hvordan man agerer i hverdagen, forklarer Svante Sjöstedt. Kører du i bil, spiser du kød, flyver du på ferie?

“Prøv at bruge cyklen, når du kan, udforsk det vegetariske køkken, og vælg en destination for din ferie, som du kan nå med tog eller bus. Andre udledninger af drivhusgasser kommer fra dit forbrug af el og varme i hjemmet. Her kan man undersøge, om kommunen tilbyder energirådgivning for både private og virksomheder,” siger han og tilføjer:

“Og til slut, shopping har faktisk en stor betydning. Mit råd er; reuse, repair, recycle and relax.”

Skriv et svar