Fremtidens arbejdsmiljø bliver mere og mere digitaliseret, men også mere individualiseret. Det er der flere virksomheder, der er ved at få øjnene op for. En af dem er Workday, der for nylig lancerede en ny feature i deres cloudbaserede virksomhedssystemer.
Før i tiden gik vi på arbejde på faste tidspunkter og havde fastlagte processer for arbejdsdagen. Det var også igennem arbejde, at vi fik adgang til alskens moderne ting, al den nye teknologi. Det er efterhånden stik modsat. Vi har alle de tekniske enheder og gadgets derhjemme og bruger apps flittigt i vores hverdag. Disse apps indstiller vi specifikt til vores behov og ønsker, og den tendens begynder vi også at se på arbejdspladserne.
Her vinder video og machine learning nemlig frem, mens manualer bliver uddaterede og arbejdsmiljøerne generelt bliver mere fleksible og mobile.
Workday er en af de virksomheder, der har taget trenden til sig. De udvikler cloudbaserede virksomhedssystemer og har for nylig lanceret en ny feature, som skal gøre læring mere fængende og inddragende.
Netflix for læring
Mattias Bolander, der er Workdays regionale direktør for de nordiske og baltiske lande, sammenligner lidt tjenesten med Netflix. Men i stedet for film og serier om smarte unge mennesker eller uhyggelige fænomener, så byder tjenesten, Workday Learning, på forskellige tutorials, tests og certificeringer, med henblik på læring og udvikling i virksomhedens favør.
“Når du er der hjemme, gider du ikke at læse de lange og tørre manualer. Der går du på Youtube og finder et tutorial, hvis du skal lære noget nyt. Det er det samme princip, vi indfører med Workday Learning; at læring skal være spændende og inddragende, ikke tørt og kedeligt,” fortæller han.
Tjenesten er sat op som Netflix på den måde, at når man har set og taget de tutorials og tests, som man har sat sig for, så foreslår systemet lignende materiale, enten fra ens egen arbejdsplads eller fra lignende virksomheder eller organisationer.
Det betyder også, at man kan logge på og se indholdet, hvornår man vil. Det skal være med til at udvikle motivationen og interessen for ny læring.
“Eksempelvis millenials har et stort drive for at lære nye ting, men på forskellige måder. De er mere individualiserede og vil have forskellige muligheder. Derfor er Workday Learning fokuseret på brugerinddragelse,” forklarer Mattias Bolander.
Arbejdspladsen bliver mere skræddersyet
Louise Fredbo-Nielsen er fremtidsforsker og en del af Future Navigator. Hun ser den samme tendens i fremtiden. Hun forudser et generelt opbrud med tanken om arbejdspladsen og kontoret som en stationær stilling. Hun mener, at vi mere bevæger os i retning af fleksible og skræddersyede miljøer, som vi selv udvikler.
Hun nævner en app, som Deloitte benytter sig af. Deres kontorkompleks i Amsterdam, The Edge, har implementeret appen, som man kan indstille til at styre indeklimaet efter ens præferencer; varmen, lyset, luftfugtigheden og den slags. Det er nemlig en sideløbende tendens. At vi får mere fokus på det ergonomiske aspekt i vores arbejdsmiljøet. Stillesiddende arbejde kan nemlig være skidt for både ryggen og for motivationen.
“Man kan nærmest sige, at det at sidde, er det nye rygning,” siger hun med et lille grin.
Manualer er uddaterede
Louise Fredbo-Nielsen er helt enig i Workdays betragtninger om læring.
“Der er ingen i dag, der gider at læse en manual, vi er generelt ikke vant til at læse så meget mere, det er skræmmende, men fremtiden viser en tendens væk fra det skrevne ord. Workday har helt sikkert fat i noget med video-læring, jeg tror at fremtidens kommunikation kommer til at være meget mere visuel,” fortæller hun.
Hun ser i det hele taget en hastig udvikling i digitaliseret læring. Hun mener, at fremtidens læring vil være meget mere intelligent og bygge på algoritmer og machine learning. Eventuelt krydret med en smule Virtual eller Augmented Reality.
Bevæger vi os mod overvågning fra cheferne?
Digitaliseringen af vores liv, både derhjemme og på arbejdet, fører også nogle store spørgsmål med sig. Når vi begynder at digitalisere og individualisee alting, kan der opstå nogle etiske dilemmaer. Eksempelvis når emnet falder på monitorering.
Det er nemlig også en tendens, som Louise Fredbo-Nielsen ser som fremherskende. Hun fremhæver, at flere startups indfører smartwatches, som monitorerer de ansattes vaner og dagligdag. Det gør de for at sikre sig, at de ansatte er sunde og raske og for at få bugt med skadelige vaner. For sunde og raske medarbejdere øger produktiviteten, mener de.
“Vi vil for eksempel gerne være sikre på, at lægen, der skal operere os eller piloten, der flyver flyet, når vi skal rejse, er veludhvilede og ved godt helbred, så på den måde giver det jo god mening, forklarer hun og fortsætter:
“Men der er også nogle etiske dilemmaer, for hvem har så adgang til de data, der indsamles om os, og hvor meget skal ens chef egentlig vide om ens privatliv?”