Arkiver

BusinessE-handelNyhederUngt Tech

Ung iværksætter går benhårdt efter drømmen frem for trygheden

Svømning, elitesvømmer, Watery.dk

Han er gymnasieelev, elitesvømmer, og så har han selv sparet op for at starte sin anden webshop, Watery.dk. Målet er at blive fuldtidsiværksætter og markedsleder inden for to år.

Daniel Johannesen er ikke den helt almindelige gymnasieelev. Han går i 2.g, er elitesvømmer, og står glædeligt op, når vækkeuret ringer klokken 4.30 tre af ugens dage. Ikke fordi han skal svømme, men fordi han skal sørge for at få styr på aftenens og nattens bestillinger, inden svømmetræning og undervisning.

Daniel Johannesen drømmer nemlig om at blive iværksætter. Fuldtid. Han startede i år webshoppen Watery.dk, som sælger svømmeudstyr og badetøj. Webshoppen lanceredes den 1. oktober. På de første to dage nåede han en femcifret omsætning og en konverteringsrate på 4,5. Selv er han godt tilfreds. Men det krævede – og kræver – hårdt arbejde.

”Jeg træner elitesvømning otte gange om ugen i Horsens Svømmeklub, går i 2. G på HHX og har netop åbnet min nye webshop. Det lyder måske af lidt for meget, men jeg elsker det mere end noget andet. Jeg kunne simpelthen ikke lade være med at starte Watery op. Og i den forbindelse er de tidligere morgener bare en del, jeg tager med et smil og søvnige øjne,” siger han.

Iværksætteri er ikke bare en hobby

Daniel Johannesen åbnede sin første webshop som 15-årig med en kammerat. De valgte for et halvt år siden at sælge det fra, men Daniel var grebet af det.

”Det udviklede sig. Jeg synes, det var vanvittigt spændende. Det at skabe sit eget tiltaler mig meget mere end at tage et job i Bilka eller sådan noget ved siden af mine studier. Så siden april har jeg arbejdet på at få Watery op at køre. Mit mål er klart at blive fuldtidsiværksætter,” fortæller han.

Men da Daniel Johannesen er under 18 år, er det ikke lige sådan at stifte egen virksomhed. Han fik afslag to gange af Statsforvaltningen på et ifølge ham latterligt grundlag. Han havde i sin forretningsplan skrevet ind, at han ville yde prisgaranti og live chat, og det faldt afgørelsen på. Han klagede, men fik igen afslag.

”Den sag tog over fire måneder. Så tog vi det i egne hænder, og min far stiftede selskabet for mig,” fortæller iværksætteren, som selv har sparet op for at kunne lægge halvdelen af det sekscifrede beløb, han har investeret i sin virksomhed. Han har nemlig ingen udefrakommende investorer, men vil bygge det op selv fra bunden.

Trækker på sin erfaring som elitesvømmer

Webshoppen skulle egentlig bare forhandle et enkelt mærke, men fra start tænkte Daniel Johannesen større og fik otte mærker tilknyttet til lanceringen. Og her såvel som i disciplinen til at stå tidligt op og okse videre med både undervisning og forretning kommer hans svømmebaggrund ham til gode.

”Da jeg skulle bestille varerne hjem, vidste jeg præcis hvilke mærker, størrelser og produkter, som vi svømmere bruger. Jeg kiggede bare på mig selv og mine holdkammerater. På den måde har jeg undgået at bruge penge på varer, som ingen svømmere alligevel gider bruge. Det har givet mig en stor fordel til mine konkurrenter, som ikke selv har prøvet svømningen og produkterne på egen krop,” siger han.

Nu gælder det for Daniel Johannesen om at færdiggøre gymnasiet og så skal der ellers fart på Watery.dk. For som han påpeger, så er svømning Danmarks tredje mest populære sportsgren med over 175.000 registrerede svømmere. Herudover er der alle motionisterne.

”Alle disse skal bruge nye svømmebriller og badetøj mindst et par gange om året. Det betyder også, at målet for Watery.dk er, at vi om to år skal være den største online aktør inden for svømmeudstyr,” siger han.

Skalering er klart en del af fremtiden

Men det stopper ikke her. Lige nu fokuserer han på at bygge en sund forretning, og der har allerede været interesserede partnere fra e-handelsbranchen. På nuværende tidspunkt satser Daniel Johannesen dog på at køre det udelukkende med hjælp fra sin mentor Jesper Weltstrøm, stifter af Klubmodul.dk, og Simon Elkjær, fra Spinnaker Nordic, som er med over udviklingen af sitet.

”Inden for to år regner jeg da også med at have udvidet til Sverige og Norge. Jeg ser muligheder hele tiden og alle steder,” siger Daniel Johannesen.

Skriv et svar