Arkiver

Content Ad SpaceE-handelNyhederSponsoreret indhold

Konverteringsdræbere: 5 ting der trækker din konverteringsrate ned

Denne artikel er bragt i samarbejde med Obsidian Digital

Konkurrencen på internettet bliver hele tiden hårdere og hårdere. I takt med, at der er kommet langt flere webshops til i Danmark i løbet af de sidste år, kan brugerne nu stille langt højere krav end tidligere. Derfor er det ikke længere nok blot at have lave priser og hurtig levering, hvis man vil have sin webshop til at klare sig godt.

I dag handler det i høj grad om at tilfredsstille sine kunder og give dem en både god og ikke mindst hurtig brugeroplevelse, hvis du vil udløse mange konverteringer hver måned. Som webshopejer kan det dog være svært at vide, hvor du skal starte, hvis du vil forbedre sin konverteringsrate, og derfor kommer der her en kort guide med fem ting, der trækker din konverteringsrate ned.

En dårligt designet kurv

En af de vigtigste ting, når du har en webshop, er, at der bliver lagt varer i kurven. Netop derfor er det afgørende, at du lægger noget arbejde i at sørge for, at din indkøbskurv er godt designet. Her er der en lang række aspekter, som kan påvirke dine konverteringsrater. Et af disse er blandt andet, hvilken farve du giver sin indkøbskurv.

Jo tydeligere din indkøbskurv er, jo bedre er det for dine konverteringer. Derfor kan du, med forbehold for designet på din side, bruge nogle kraftige farver til sin indkøbskurv. Et godt eksempel på denne fremgangsmåde ser du hos webshoppen Clickoffice.dk, som har brugt farven orange, der på trods af at være en kraftig farve, passer godt ind til resten af hjemmesiden.

En anden feature, der påvirker din konverteringsrate positivt, er, hvis du sørger for, at din kurv ikke tømmer sig selv automatisk efter at en bruger er gået væk fra siden. Anvender du samtidigt Facebook-retargeting, stiger sandsynligheden for at en bruger vender tilbage til din side og gennemfører sit køb.

Uoverskuelige produktmenuer

En anden ting, som er afgørende for, at dine kunder køber noget på din webshop er, at de er i stand til nemt og hurtigt at finde de varer, de leder efter. Derfor bør du altid sørge for at have kategoriseret dine produkter i præcise produktkategorier. Sælger du mange forskellige varer, skal du ydermere passe på, at du ikke opretter alt for mange underkategorier, da dette kan virke uoverskueligt for brugerne og i værste fald få dem til at forlade din side til fordel for en konkurrent. Et godt eksempel på en simpel men effektiv produktmenu kan ses her.

Obligatoriske registreringer

En tredje ting som kan påvirke antallet af konverteringer på din side, er hvis du har gjort det obligatorisk for dine brugere at oprette en profil på din side i forbindelse med et køb. Dette var meget udbredt for fem år siden og er det stadig inde for en lang række brancher, ikke mindst inden for billetsalgsbranchen, hvor både Ticketmaster og Billetnet vil have, at man opretter en profil på deres side inden man køber en billet til et event. Desværre har flere undersøgelser vist, at op til 25% af alle brugere vælger at afbryde deres køb, fordi de ikke gider at oprette en profil. Webshops, der anvender denne metode, gør selvfølgelig dette med henblik på at få oplysninger om brugerne, som kan bruges til blandt andet e-mailmarketing, men på den lange bane påvirker det dine konverteringer negativt. Find derfor en mere diskret måde at indsamle data om dine brugere.

Høje fragtomkostninger

En fjerde ting, som kan påvirke antallet af konverteringer på din side negativt, er høje fragtomkostninger. Det har igennem lang tid været diskuteret om fragtomkostninger har en indvirkning på dit salg, og det er der meget der tyder på, at det kan have. Ifølge en amerikansk undersøgelse fra 2011 svarede over 61% af de adspurgte, at de ville overveje at annullere deres køb, hvis de ikke blev tilbudt fri fragt.

På den anden side kan fragten udgøre en del af indtjeningen for mange danske webshops, og derfor kan man på den korte bane frygte at miste omsætning, hvis du som den eneste pludselig tilbyder fri fragt.

Alternativt kan du i stedet tilbyde kunden at vælge imellem flere leverandører for eksempel Post Danmark. GLS, DSV eller Danske Fragtmænd. Fordelen ved at gøre dette er, at du kan tilbyde forskellige priser og selv lade kunden vælge, hvad de mener, der er bedst. Samtidig kan du slå på, hvad den billigste mulige fragtpris er. Et godt eksempel på denne fremgangsmåde ses hos webshoppen www.wattoo.dk.

En manglende Om Os side

En sidste ting, som kan have store konsekvenser for din konverteringsrate, navnlig hvis du er en mindre nystartet virksomhed i et marked med stor konkurrence, er en manglende eller mangelfuld ’Om Os’ side.

Flere undersøgelser har vist, at førstegangsbesøgende har en større chance for at gennemføre et køb, hvis der er en Om Os side. En Om Os side er en god mulighed for dig til både at fortælle om og ikke mindst differentiere din webshop fra dine konkurrenter.

En god Om Os side bør derfor både indeholde en blanding af kontaktinformationer, salgstekster, hvor man opsummerer sine fordele og spidskompetencer, samt eventuelle udtalelser fra tidligere kunder eller samarbejdspartnere. Dette giver dig en større troværdighed overfor dine brugere og vil i sidste ende også øge sandsynligheden for at udløse flere konverteringer.

Skriv et svar