Markedsmodningsfonden har nu fordelt 40 millioner kroner til 18 innovative forretningsidéer og projekter. Pengene skal skabe vækst, og det er netop, hvad startuppet Cobiro skal bruge deres tildelte millioner på.
Det ligger lidt i navnet. Markedsmodningsfonden. En fond, der hjælper startups, forretningsidéer og projekter med at få det sidste skub mod lancering på markedet. Gøre dem modne, så at sige. Og nu har fonden offentliggjort, hvem der i år får penge.
18 innovative forretningsidéer og projekter har fået i alt 40 millioner kroner til hurtigere at komme på markedet og skabe ny vækst i Danmark. Projekterne spænder over teknologi til diagnosticering af dengue-feber til test af mobile, oppustelige oversvømmelsesbarrierer – og kunstig intelligens.
“Tilsagnene til de 18 projekter viser, hvor bredt Markedsmodningsfonden spænder. Det er nye innovative produkter, der vil gøre en mærkbar forskel, når de kommer på markedet. Fondens midler skal netop sikre, at disse produkter kommer hurtigere på markedet til gavn for de mennesker, der har behov for dem, samt for væksten og beskæftigelsen i Danmark,” siger formand for Markedsmodningsfonden Carsten With Thygesen i en pressemeddelelse.
Støtten hjælper startup ud i det virkelige liv
Én af de 18 udvalgte projekter er startuppet Cobiro, som laver AI for AdWords.
”Den type kunstig intelligens vi har udviklet er såkaldt supervised intelligence, der skal trænes. Den lærer af sig selv, og derfor er det vigtigt, at vi får testet det i “det virkelige liv” og det hjælper støtten fra Markedsmodningsfonden med,” fortæller Bo Krogsgaard, medstifter og CEO, og uddyber:
“Der er en række faser, vi skal gennemgå for at sikre, at alt det der ligger udenom algoritmerne virker korrekt, og det er et stort og løbende arbejde. Til gengæld er det også noget, vi kan sælge i hele verden, og vores algoritmer virker på 39 forskellige sprog og dialekter, så potentialet er enormt.”
Cobiro og den kunstige intelligens er faktisk allerede tilgængeligt fra tirsdag på cobiro.com.
Jobeffekt på over 300 efter fem år
Cobiro har fået tildelt i alt 2,5 millioner kroner i støtte, som bliver fordelt over de næste 15 måneder. Et vigtigt aspekt af Markedsmodningsfondens støtte er, at der skal ligge noget jobskabelse i projekterne. Og det må der siges, at der gør i Cobiro.
Af de 18 støttede projekter forventer Cobiro at have en forventet jobeffekt på 302 efter fem år. Det er anden flest på listen.
“Vi forventer at skabe en del jobs, og det er vigtigt at huske, at vi arbejder med Adwords, der er en af verdens mest effektive annonceplatforme. Cobiro gør det endnu lettere og bedre, og vi forbedrer løbende platformen til gavn for både Google og annoncører. Vi er allerede begyndt at ansætte en del af de mange medarbejdere, men vi søger fortsat efter dygtige folk inden for kunstig intelligens, generel udvikling, support og implementering,” fortæller Bo Krogsgaard.
I første omgang er der dog kun tale om ansættelser til kontoret i København, men Bo Krogsgaard understreger, at det er muligt, at Cobiro etablerer kontorer i andre lande hen ad vejen.
Se hele listen over støttede projekter her
Feltet af 18 projekter er over året blevet skåret ned fra 208 telefoniske præscreeninger med potentielle ansøgere. Den 17. maj kom så 88 ansøgninger ind til fonden. Baseret på de indkomne ansøgninger besluttede bestyrelsen sammen med eksterne ekspertvurderinger, at udmønte midler til 18 projekter med deltagelse af 29 virksomheder.