At støtte velgørenhed er ikke alene en integreret del af den danske virksomhedskultur. Det kan også i høj grad styrke medarbejdernes tilknytningsforhold selv i en mindre startup virksomhed. Det vurderer brandingekspert, Anthony Aconis.
163 millioner kroner. Så mange penge blev der i sidste uge indsamlet i den årlige Knæk Cancer-uge. Ugen kulminerede med TV2s store indsamlingsshow ‘Knæk Cancer Live’, hvor danskerne samlede ind til Kræftens Bekæmpelse. Penge er ikke alene indsamlet af private. Virksomheder donerer også penge. Og til gengæld får de deres navn på hjemmesider og rulletekster.
“At donere til Knæk Cancer giver ikke noget branding-værdi udover lidt opmærksomhed og nogle penge på goodwill kontoen,” mener CEO og partner reklamebureauet Fireball, Anthony Aconis, som dog understreger, at det stadig er værdifuldt at støtte eksempelvis Knæk Cancer.
Generelt er det godt i sig selv at støtte velgørenhed. Derudover kan det være en del af ens branding. Men det vigtigste er faktisk ikke at få branding og goodwill udadtil, men indadtil, mener han.
Velgørenhed gør medarbejderen til en del af noget større
“Det handler ikke kun om, at du som medarbejder går på arbejde fra 9-17, laver en reklame eller juice og tjener penge. Som medarbejder handler det også om at være en del af noget større. Derfor er det en positiv oplevelse som medarbejder, at ens virksomhed tænker på mere og andet end sig selv og bundlinjen ved at støtte velgørenhed,” mener Anthony Aconis.
Det at donere penge til et godt formål kan give en intern stolthed, og her er det ikke vigtigt, at virksomheden donere mange penge til store indsamlinger, mener han. Vigtigst er, at man som virksomhed støtter velgørenhed, også selvom man er en lille startup virksomhed:
“Der er mange, der siger: ‘Vi er for små til at støtte velgørenhed, for vi har ikke nogen penge’. Sådan skal det ikke være, for så bliver velgørenhed et mærkeligt add on til virksomheden,” siger han.
Anthony Aconis forklarer, at velgørenhed er en integreret del af de fleste store virksomheder i Danmark. Faktisk har vi i landet en tradition for at virksomheder involverer sig i samfundet med en en godgørende indsats.
Det skal give mening for virksomhedens profil
Hvis man som mindre virksomhed vil gå ind i velgørenhed, kan det alligevel være en udfordring med økonomien, vil nogle påpege. Her findes der løsninger som Charii, der er slags online raslebøsse, hvor man selv bestemmer, hvor meget man vil putte i bøssen, og hvem indholdet skal gå til.
Hvem man som virksomhed vælger at støtte, kan man tage stilling til ud fra virksomhedens profil. Er du en virksomhed inden for fashion, kan det være en god idé at støtte eksempelvis x-børnearbejderes familier, siger Anthony Aconis.
“Jo tættere det godgørende formål er på virksomhedens profil, jo stærkere er det. For så kan du tegne en logisk og forklarlig linje mellem, hvem du er som virksomhed, og hvad du støtter,” siger han.