Et job blev sagt op, en idé blev født og kort tid efter sad grundlæggeren af startuppet SwapKids til bords med coaches, der har skubbet hans projekt mod en bæredygtig forretning.
Du har en dejlig familie og et godt job. Hvad mere kunne du ønske dig? At sige dit job op og bruge store summer penge og tid på et lidt usikkert projekt?
“Ja,” siger grundlæggeren af app’en Swapkids, Mikkel Eskesen og smiler.
“Jeg trængte til at blive fagligt udfordret. Selvom jeg havde et godt job, hvor jeg arbejdede med digital udvikling, så havde jeg simpelthen lyst til at gøre det hele selv fra idé til færdigt produkt,” siger han.
Derfor sagde Mikkel Eskesen op på sit job og tog fat på en idé om et produkt til delefamilier, der havde ligget i hans idébank og brummet. Han kontaktede Væksthus Midtjylland, der er en del af imidt for at få sparring, og de satte meget hurtigt nogle møder op med samarbejdspartnere, hvilket gjorde at han blev tvunget til at komme igang med sin idé:
“Jeg sagde op, tog på ferie med familien, og dagen efter jeg kom hjem, havde imidt arrangeret et møde, og dét satte skub i tingene. Mødet betød, at jeg jo var nødt til at komme i gang med det samme,” siger Mikkel Eskesen.
Besværlig men nødvendig coaching
“Hvad er din forretningsplan?”
“Hvad er din målgruppe?”
“Hvad har du brug fra os for at komme videre?”
Spørgsmål som disse kan drive en iværksætter godt skør, når man hele tiden bliver mødt af dem. Alligevel er det helt essentielt for ens udvikling, at man blive skarp på disse svar. Det mener Mikkel Eskesen, der blev mødt af lignende og mange spørgsmål fra de samarbejdspartnere, som imidt havde sat ham op med.
“Der er mange, der tror, at vi iværksættere går og arbejder med vores idé. I virkeligheden er det forretningen, der skal udvikles. Derfor er det også udelukkende forretningsgrundlag, som mine møder gennem imidt har drejet sig om,” siger Mikkel Eskesen.
Imidt tilbyder et stort netværk af konsulenter og investerer i eksterne rådgivere, der kan finde vejen til vækst for opstartsvirksomheder som Mikkel Eskesen. Møderne med konsulenterne har været sammen med en økonomisk indsprøjtning været med til at sørge for, at han blev helt skarp på sin idé og forretningsgrundlag og netop i denne uge kan lancere SwapKids, en app for delefamilier og delebørn.
Eskesen: B2C og apps er ren gambling
Noget af det første Mikkel Eskesen lavede, efter han havde kontaktet imidt, det var en konceptuel interaktiv prototype af sin idé. Prototypen gjorde det nemt for ham at overbevise de folk, han mødtes med gennem imidt samt hans kommende partner, om projektet. Prototypen gjorde simpelthen idéen helt tydelig og nem at forstå. En idé der opstod, fordi han hjalp en ven med at flytte, efter at vennen var blevet skilt.
“Han havde børn, og de skulle nu leve som delebørn med børneværelser. Det satte nogle tanker i gang, for der måtte findes en app, der kunne gøre livet nemmere for delebørnsfamilierne? Men det gjorde der ikke,” siger han.
Så da Mikkel Eskesen besluttede sig for at sige sit job op for selv at skabe et produkt, poppede idéen med delefamilieappen op. Han gik videre med idéen til trods for, at han mener, at business to consumers, B2C, og apps kan være et usikkert og besværligt marked.
“Det kan være ren gambling, fordi det er svært at fange privatpersoner. Men med min idé var målgruppen enorm, og deres problem klart og afskåret. Derfor turde jeg give mig i kast med det,” siger han.