Webshoppen Gavefabrikken er blevet afsløret i at notere højere markedspriser, end du selv kan købe varen til. På den måde fremstår virksomhedens tilbud mere fristende, end de reelt set er.
Det er blevet populært som arbejdsgiver at give sine ansatte et gavekort i julegave. På den måde kan medarbejderne selv gå ind og vælge sin firmajulegave.
Der eksisterer forskellige julegavefirmaer. Mange steder oplyses forbrugerne om gavens markedspris, men den pris kan man altså ikke altid stole på. Det skriver Finans.dk.
Vildledende priser
Blandt udbyderne af firmajulegaver er Gavefabrikken, der har webshoppene 24gaver.dk, guldgavekortet.dk og julegavekortet.dk. Her har Finans.dk opdaget forskelle mellem den oplyste butiksværdi og den faktiske butiksværdi.
Eksempelvis har Finans.dk valgt en kaffemaskine fra Kitchenaid på hjemmesiden 24gaver.dk. Gaven har ifølge Gavefabrikken en butiksværdi på 1.199 kroner. Men en prissammenligning på Pricerunner.dk viser, at kaffemaskinen sælges billigere ved otte forhandlere, eksempelvis Coop hvor den sælges til 799 kroner. Kun et enkelt sted var prisen højere, og ingen steder var prisen de 1.119 kroner, som Gavefabrikken oplyste.
Reglerne er klare
Ifølge Forbrugerombudsmanden er reglerne på området klare.
”Sammenligner man med markedsprisen for en vare, skal varen være til salg til den pris hos et udsnit af dem, det er rimeligt og relevant at sammenligne med. Vælger man at vise en prissammenligning, skal man kunne dokumentere, at det er det er den pris, der gælder. Kan man ikke det, er det muligvis vildledende,” siger Carsten Strøjer, specialkonsulent ved Forbrugerombudsmanden til Finans.dk.
Han bemærker samtidig, at det ikke er nok, at varen er at finde til markedsprisen ét sted. I stedet skal markedsprisen nærmere ses som gennemsnitsprisen.
Overfor Finans.dk fortæller Torben Yde, administrerende direktør hos Gavefabrikken, at de oplyste butikspriser er vejledende priser fra leverandørerne. Han tilføjer, at virksomheden altid overholder lovgivningen og derfor vil gå tilbage og efterrationalisere og se, om virksomheden har haft en forkert tolkning.
Der er selvfølgelig forskel på om der er tale om bevidst snyd, hvilket er ulovligt og fuldstændig uacceptabelt (selvom jeg, når jeg handler tænker, at det er ret udbredt med, at førprisen ikke er korrekt – måske endda at varen aldrig har været solgt før). Dog må jeg også sige, at prisudviklingen på især elektronik – fx den omtalte kitchenaid – går stærkt, så de har da noget af en opgave alene i at opdatere priser, så de svarer til et markedsgennemsnit. Det virker undskyld mig som en umulig opgave.