I weekenden blev iværksætterprisen Den Gyldne Fugl uddelt på Aarhus Universitet. En af de nominerede var RaskRask.dk, en platform for on-demand sundhedsorienteret massage, som forud for uddelingen skiftede forretningens fokus, da markedet krævede det.
Markedet har altid ret. Det var baggrunden for det fokusskifte, som platformen Raskrask.dk udførte i år. De skiftede fra en on-demand fysioterapiplatform til on-demand sundhedsmassage i brugernes eget hjem. Missonen er dog den samme; at gøre sundhed og velvære let tilgængeligt for alle. Og i weekenden kunne startuppet så tage prisen som Årets Iværksætter med hjem, da Den Gyldne Fugl blev uddelt i Aarhus.
Den Gyldne Fugl er Aarhus School of Business and Social Sciences årlige award show, hvor studerende, lærere og nye initiativer bliver hyldet. Det var ikke den første pris, stifterne af Raskrask.dk vandt. I 2015 vandt de iværksætterkonkurrencen Startup Weekend Aarhus Health.
Bump på vejen blev vendt til succes
Men selvom de startede med en succes, var der inden weekendens pris flere overvejelser, der tyngede startuppet. De fik med deres platform tilknyttet både fysioterapeuter og brugere, men der opstod en del juridiske udfordringer, som for en tid satte en stopper for projektet.
”Men vi nægtede at give op. Vi måtte finde en anden måde at hjælpe alle dem, som har for travlt eller ondt til at komme til en klinik,” siger medstifter Albert Kirk og uddyber:
”Vi begyndte at lytte til markedet og snakke med kunderne. Det gik op for os, at over 70 procnet efterspurgte sundhedsorienteret massage frem for fysioterapi. På samme tid fandt vi, at der er masser af massører, der gerne vil undgå al administrationen, så de kan fokusere på den menneskelige kontakt, så det var den helt naturlige vej at gå.”
Et fleksibelt koncept med skalering indbygget fra start
Derfor er Raskrask.dk nu en platform, hvor brugere enkelt kan bestille professionelle, sundhedsorienterede massører hjem i stuen. Idéen kom faktisk fra Albert Kirk selv, da en tackling gik galt en dag, han spillede fodbold med sine kammerater. Der var langt til lægen, ligeså langt til fysioterapeuten og begge stedet var der ventetid. Det endte med, at han slet ikke kom af sted, fordi arbejde og familie kom i vejen, og så udsprang idéen om, at hente hjælpen hjem i stuen.
”Vi har haft over 500 behandlinger igennem siden. Alle med fænomenal feedback. Vi bruger meget tid på at lytte til vores kunder, for hele tiden at kunne forbedre brugeroplevelsen,” fortæller Albert Kirk.
Han har bygget konceptet fleksibelt op, og derfor vil han også gerne skalere det fra Aarhus til resten af landet og fra massage til ergoterapi, psykologi og sygeplejen.
”Konceptet er bygget til at skalere fra start og giver kun økonomisk mening, når vi når ud til resten af landet. Alt er så vidt muligt baseret på teknologi og automatisering, som klinikker ikke kan konkurrere med. Ved at fokusere på at skabe en unik brugeroplevelse, med hurtig hjælp i hjemmet, flot design og dedikeret kundesupport til en god pris, kan vi potentielt lave en ‘Uber’ på markedet, hvor vi kan gøre det både bedre og billigere end eksisterende spillere,” siger han.