Arkiver

EventsNyheder

Jakob Jønck: Det er smukt at lave noget, der gør verden til et bedre sted

RedSeminar, Røde Kors, GoRed, Jakob Jønck

Mandagen står i velgørenhedens og iværksætteriets tegn. Her vil der til RedSeminar nemlig blive diskuteret, blandt andet hvordan innovation kan være med til at forbedre verden. Torsdag talte vi med initiativtager Tommy Ahlers. Fredag er turen kommet til Jakob Jønck.

Skrevet af: Michael Jakobsen og Simone Okkels

Nogle af landets mest succesfulde iværksættere og erhversfolk øser mandag ud af deres viden til RedSeminar. En innovationkonference, som alle betaler for at deltage i, men som ingen tjener penge på. Billetindtægterne går nemlig til gode formål gennem Røde Kors.

Læs også: Tommy Ahlers: Økosystemerne kan godt glemme de svage

Trendsonline har talt med Tommy Ahlers og Jakob Jønck, som sammen med Søren Kristensen har taget initiativet til at lave konferencen, som på blot otte uger er klar til at byde både studerende, iværksættere, erhvervsfolk og investorer velkommen mandag den 28. november.

Jakob Jønck, du er initiativtager til Red Seminar, du er taler her og du arbejder gratis. Hvorfor er Red Seminar en vigtig sag for dig?

“Det kommer ned til noget helt basalt. Dels er det en god mulighed for at få flygtninge på agendaen med den krise, vi har i Europa, og dels kan vi rejse nogle penge, som vi donerer til Røde Kors. Det er nogle gode formål, som vi gerne vil støtte rigtig meget op om.”

Der står på forsiden af eventen, kannibalisér din egen forretning, før andre gør det. Kan du uddybe, hvad det betyder?

“Det er jo et klassisk eksempel, der er taget fra flere forskellige startups og virksomheder, men det, der nok eksemplificerer det bedst, er Apple, der er gået ind og har lavet produkter, der stjæler markedsandele fra de produkter, de allerede har. Deraf kannibaliserer man sin egen forretning. Det er mere et perspektiv på, at du er nødt til at innovere konstant og være med fremme i forhold til, hvad der foregår – ellers er der nogen andre, der kommer og spiser din forretning.”

Du skal tale om perspektiver på fremtidens mad os sundhed, kan du løfte sløret for hvad det indebærer?

“Det jeg kommer til at tale om, er nogle af de store trends, jeg ser i verden, og som mit nye startup også er bygget op over. Jeg kommer til at tale om CO2-udledning, og hvordan det ser ud i europæisk og globalt perspektiv, og hvordan mad indgår i den ligning.”

“Jeg kommer til at tale om økologi, og hvad det har af perspektiver, og jeg kommer til at tale om mad og sammenhænge mellem det, du putter i din mad og din tarm. Og så alt fra sygdomme til energiniveau til træning. De ting, tror jeg, bliver meget klar definerende for, hvordan mad, madtech og -industrien kommer til at udvikle sig de næste ti år.”

Disruption er lidt af et buzzword. Hvorfor har i netop valgt at fokusere på det?

“Jeg må indrømme, at jeg er ikke super begejstret for ordet selv. Men det er af de forskellige perspektiver, du kommer til at se i løbet af dagen. Når vi starter noget nyt, gør vi det jo for at lave om på noget eksisterende. Det hedder disrupt på engelsk, og der er ikke så meget mere i det end dét. Det er et lidt fortærsket begreb efterhånden, ikke? Men det går jo sådan set i virkeligheden ud på at, du laver om på det eksisterende marked meget hurtigt, og det skaber mulighed for nogle meget store forretninger.”

Der kommer mere og mere fokus på at gøre noget godt for andre, mens man skaber en god forretning. Hvor vigtigt er det at tænke CSR, bæredygtighed og lignende ind i en ny forretning?

“Det, tror jeg, er meget op til den, der starter det. For mig er det vigtigt, men det kommer an på, hvem du er som stifter, og hvad du vil med det. Nogle gange kan CSR være en smule påtaget. Hvis du laver et eller andet b2b-software, så kan det måske være svært at se, hvordan CSR lige passer ind.”

“Så er det jo også noget med, at der er noget smukt i at lave nogle produkter, som rent faktisk gør verden til et bedre sted og gør menneskers liv bedre. Det er der jo noget enormt berigende i. Mit perspektiv er, at det skal være født ind fra start, men det skal passe naturligt ind i den historie, som du ellers er i gang med at fortælle.”

RedSeminar foregår i Falconer Centret mandag den 28. november fra 9 til 15. GoRed er blevet til i samarbejde med Røde Kors og Klub 10. RedSeminar er blot starten på en række initiativer omkring iværksætteri og startups. Overskuddet går ubeskåret til Røde Kors. 

Læs opdateringer om konferencen på Facebook, og vær med i konkurrencen om to billetter til konferencen. Meld dig til vores nyhedsbrev her. Vi trækker to vindere fredag den 25. november over middag. 

Skriv et svar