Arkiver

Kategorier

NyhederPlatform

Skilsmisseapp får millioninvestering til lancering

SwapKids

Den danske app Swapkids har modtaget en investering fra Capnova. Med kapitalen har teamet i al stilhed lanceret appen på AppStore for en uge siden, hvor 400 brugere har downloadet løsningen til overblik og kommunikation i skilsmissefamilier.

Når en familie bliver til to, bliver det utvivlsomt lidt mere besværligt. Selvom de fleste skilsmisser foregår stille og roligt dukker der bare nye udfordringer op; hvem skal hente ungerne, hvornår har de fri, hvem kører til fodbold på onsdag, hvordan var det nu med børnepenge, fødselsdage og jul?

Det kræver en del logistisk snilde at få samarbejdet til at glide, men en app har forsøgt at lette det arbejde ved at samle al kommunikationen ét sted. Appen hedder SwapKids, og idéen bag var så god, at Capnova har sendt kapital ind i startuppet, som for nylig lancerede i AppStore.

Investeringen er en Seed-investering på et par millioner plus det løse fra Capnova og en privat investor, fortæller medstifter og direktør Mikkel Eskesen. I disse måneder har startuppet en rækkemøder om udvidelse af investeringsplanen, hvor de kigger efter flere interesserede investorer. 

400 brugere har fundet appen uden larmende PR

Lanceringen foregik i al stilhed, fortæller Mikkel Eskesen, men alligevel har Swapkids nu over 400 brugere. (Kort tid efter publicering af denne artikel, kunne Mikkel Eskesen fortælle, at tallet faktisk var fordoblet til 800 brugere red.)

”I dag bliver folk skilt med få klik på nettet. Alt foregår online. Derfor har folk også en forventning om, at deres samarbejde om børnene kan foregå nemt med digitale værktøjer. Sådan er det bare ikke helt i dag, og det er baggrunden for, at vi besluttede at udvikle en løsning,” siger Mikkel Eskesen i en pressemeddelelse.

Læs også: Iværksætter: Jeg havde lyst til at gøre det hele selv

Mikkel Eskesen fra Aarhus stiftede sammen med Søren Christiansen fra København platformen til skilsmisssefamilier og delebørn, som Mikkel Eskesen i længere tid havde gået og grublet over.

”Vi har begge personlige erfaringer med at være delefamilie på den ene eller anden måde, og vi er drevet af et ønske om, at appen skal tilføre reel værdi til familierne og delebørnene. Det er det ønske, som idéen er opstået ud af, men den giver også forretningsmæssigt rigtig god mening,” fortæller han.

En app med globalt potentiale

Der er nemlig 316.000 delebørn i Danmark. Et tal som ventes at stige.

”Det er vigtigt for os, at teamet tænker internationalt fra start. Markedet for skilsmisser er ikke bare kæmpestort i Danmark. Alene i USA er der cirka 50 millioner deleforældre, og deres fællesøkonomi rundt om barnet er på cirka 200 milliarder dollars om året. Det er ikke svært at se potentialet i en idé, som gør livet lettere for disse familie. Derudover stiller Swapkids med et meget ambitiøst team, som både har evnerne og viljen 9til at gå efter de her markeder,” siger Otto Bjerg Hausgaard, investment manager hos Capnove i pressemeddelelsen.