Dansk restaurantapp søger kapital på svensk minibørs

MenuCard

Den danske restaurantapp Menucard, som i 2011 blev stiftet med målet om at få danskerne til at gå mere ud, går nu på børsen i Sverige som en del af deres planlagte ekspansion. 

Når du sætter dig på L’estragon og skærer din bøf ud eller tager en drink på Brønnum eller Bar7, så er det muligt, at du netop vælger disse steder, fordi du godt kan lide dem – og fordi du tilmed kan få rabat gennem MenuCard. Restaurantappen, der blev stiftet i 2011, har nemlig samarbejde med 200 restaurationer og mere end 100 virksomheder om rabataftaler og services.

Nu er tiden kommet til at udvide til Sverige. Og i den forbindelse har Menucard annonceret deres IPO på den svenske minibørs Aktietorget.

Børsnoteringen skal hjælpe med at få fart på skaleringen

Det fortæller Kim Lykke Sommer, CEO, blandt andet i en LinkedIn-opdatering, hvor han i en video forklarer, hvorfor MenuCard er klar til en børsnotering.

“Vi har en solid og skalerbar forretning, og vi kan ekspandere denne til Europa og Nordamerika, og vi har planer om en franchisemodel, der kan hjælpe os ind på resten af verdensmarkedet. Vi har valgt at blive børsnoteret, da vi har en interessant og unik model, som er let at forstå, og på samme tidspunkt er vi i gang med at entrere på det svenske marked, så vi regner med og håber, at Aktietorget kan hjælpe os med sprede budskabet om MenuCard,” siger Kim Lykke Sommer.

MenuCard startede som en simpel idé; ved at tilbyde rabat, de dage, hvor restauranterne normalt oplevede flere tomme borde, kunne MenuCard gøre det mere attraktivt at gå ud  at spise. I 2012 indgik stifterne af MenuCard, Nicklas Stenfeldt og Christian Arnstedt, et partnerskab med investerings- og udviklingsselskabet 1CT, som tilførte virksomheden et millionbeløb.

Året efter overtog MenuCard virksomheden dunno.dk, og i december 2014 overtog Kim Lykke Sommer posten som administrerende direktør. I dag består MenuCard af tre dele; Spiseklubben MenuCard, som giver medlememerne rabatter på 10-40 procnet; dealsitet Menusport.dk, som dagligt leverer deals til medlemmerne, og MenuCard Business, en members-only restaurantløsning til erhverslivet.

Aktieopkøb skal lægge fundamentet for videre ekspansion

Da startuppet stadig er i første del af deres livscyklus, som Kim Lykke Sommer fomulerer det, har de besluttet at udgive aktierne til en ifølge ham favorabel pris, som bliver fundamentet for deres fortsatte rejse. MenuCard har 10 ansatte med erfaringer både fra business og restaurationsbranchen.

“I 2015 lancerede vi den nye app og betalingsløsning, og siden da har vi har en succesfuld udvikling, hvor vi har fået signet en masse nye brugere, en masse nye restauranter og en masse nye virksomheder. Heriblandt fem af de 22 Michelinrestauranter i Danmark. I dag sørger vi for en omsætning på mere end 7,5 millioner svenske kroner til de restauranter,” siger Kim Lykke Skov i videoen og forklarer senere, at næste skridt nu er at udvikle løsningen både teknisk og på indholdsiden og altså starte ekspansionen i Sverige med Gøteborg, Stockholm og Malmø.

Når et startup vælger at børsnotere sig på en minibørs kan der være tale om, at de ligger under smallcap-segmentet. Investorerne kan få bedre indsigt i de noterede virksomheder, som kan gøre det mere attraktivt at blive investor. Desuden opererer minibørser under mindre stramme regler og lavere omkostninger.

Sverige har tre minibørser, og det kan være fordelagtigt for en dansk startup at se over på den anden side af sundet, da Sverige ifølge Berlingske har større tradition for private aktieinvestorer og har nogle gunstige rammevilkår.

Foto fra screendump af videoen

Skrevet af

Top