Arkiver

NyhederSoftwareUdlandVenturekapital

Det startede med en t-shirt: Svensk UX-startup får tocifret millioninvestering

Lookback, UX

Svenske Lookback har fået en kapitalindsprøjtning på seks millioner dollars. Grunden: De var på rette sted, på rette tidspunkt – med rette t-shirt.

Det er hans seks millioner dollars-t-shirt. Sådan kalder medstifter af UX-startuppet Lookback fra Sverige, Nevyn Bengtsson, den t-shirt han havde på sidste år på vej for at købe en sandwich i Subway i San Francisco.

I køen stod nemlig Shvet Jain, partner i investeringsfirmaet Spectrum 28 i Silicon Valley, og han blev nysgerrig på t-shirt-trykket fra Oculus AI’s Kickstarter-kampagne. De to faldt i snak, og nu er den snak endt ud i en investering i Lookback på seks millioner dollars, svarende til lige knap 42 millioner danske kroner, skriver Di Digital.

“Jeg var bare på det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt,” udtaler Nevyn Bengtsson til Di Digital. Udover Sepctrum 28 har også Indeks Ventures og LakeStar investeret i det unge startup, som er god for 8,2 millioner dollars i venturekapital.

Fra Spotify til selvstændig

Idéen til Lookback opstod hos Nevyn i slutningen af 2013, da han arbejdede som iOS Lead Developer hos Spotify. Han så kollegerne kæmpe med at forstå brugernes oplevelse af Spotify-appen. Det var besværligt, tog meget tid og krævede eksternt udstyr. Nevyn satte sig for at bygge en mere flydende, integreret oplevelse – det blev starten på Lookback.

Han gik sammen med brødrene Carl og Jonatan Littke for at forvandle idéen til en fuldtidsvirksomhed, og de flyttede i starten af 2015 til Silicon Valley. Her kæmpede virksomheden for overlevelsen, selvom de ved flytningen havde fået Facebook som kunde. Pengene var simpelthen ved at slippe op.

Lige indtil Nevyn blev sulten og trak den helt rigtige t-shirt over hovedet for at gå på Subway.

En simpel læring: Fokusér

Med investeringen har Lookback videreudviklet sin første tjeneste og lanceret to nye produkter, skriver Di Digital.

“Vi er gået fra ikke rigtig at vide, hvem vi er og generelt fokusere på produktudviklingsteams, til at fokusere udelukkende på UX. Det er en simpel læring, som fungerer; fokus,” siger Nevyn Bengtsson til Di Digital.

Skriv et svar