Arkiver

BlogDebatE-handel

Blog: Google går til angreb på PriceRunner

Ehandel, Google Shopping

BLOG: PriceRunner.dk åbnede tilbage i 1999, og har siden da gjort det muligt for danskerne at sammenligne priser på specifikke produkter på tværs af en række forskellige webshops. Nu tager Google de første skridt imod at tilbyde en prissammenlignings-platform, som kan gøre PriceRunner overflødigt.

Dette indlæg er skrevet af Tobias Ehlig, som har arbejdet med forskellige internet-baserede virksomheder igennem 8 år. I øjeblikket arbejder han på at bygge websitet Fest365.dk op som en lavpris-udgave af hans webshop der sælger festudstyr.

Igennem de seneste år er Google begyndt at tilbyde prissammenligning på flybilletter direkte ude i søgeresultaterne, hvilket er en stor trussel for virksomheder som Momondo. En lignende trussel står PriceRunner nu overfor.

Indtil nu har PriceRunner og andre prissammenlignings-portaler nemlig haft den unikke funktion, at de kan sammenligne priserne på specifikke varer. Det har man ikke kunne på Google. Det betød, at man i princippet uden virksomheder som PriceRunner skulle besøge alle webshops i Googles indeks for at finde vej til den bedste pris.

Ny funktion forvandler Google til et produktkatalog

I starten af 2014 rullede Google deres nye koncept Shopping ud globalt. Denne funktion forvandler Google til et produktkatalog, der mest af alt minder om en produktliste på en webshop. Her har du mulighed for at se en række produkter, der matcher det, du har søgt efter, som vises i form af et billede, en titel og en pris.

Googles Shopping-funktion har dog som udgangspunkt ikke kunne identificere præcist, hvilke varer de har haft i deres produktkatalog, og dermed har de ikke haft mulighed for at sammenligne priser på tværs af de forskellige webshops. Men det er de lige så stille begyndt på, idet nogle af de tilmeldte webshops har angivet et såkaldt GTIN-nummer (Global Trade Item Number) på deres varer – det vi i Danmark kender som et EAN-nummer.

Pris bliver en endnu mere afgørende faktor

Fra d. 14. februar 2017 bliver det et krav fra Googles side at de webshops der er tilmeldt Google Shopping oplyser GTIN-numre på deres varer. Det betyder helt konkret, at Google vil kunne lave en prissammenligning, svarende til den PriceRunner har, på alle produkter i deres Shopping-indeks.

For forbrugeren vil det betyde, at det nu er nemmere at finde den billigste pris på et specifikt produkt, idet Google sørger for at gøre markedet mere transparent. Det betyder dog samtidig for webshops, at pris bliver et endnu mere afgørende parameter i kampen om at vinde kunderne på nettet.

Selvom Google Shopping ikke har fået sit helt store gennembrud i Danmark endnu, så er der mange webshops, som allerede har stor succes med det. På min egen webshop, Festli.dk, har jeg taget Google Shopping meget seriøst, og det betyder helt konkret, at trafikken herfra i dag er kilde til cirka 30 procent af mit salg.

Nogle webbutikker taler varmt for Shopping-funktionen

Meget tyder på, at der på tværs af brancher ses gode resultater hos de webbutikker, som har kastet sin kærlighed efter Google Shopping.

”Vi har været med på Shopping siden lanceringen og har rigtig godt udbytte af det allerede i dag. Vi håber dog, at den nye GTIN-service vil gøre Google bedre til at skelne produkter og dermed give brugerne endnu bedre søgeresultater. Da vi samtidig er konkurrencedygtige i pris på vores varer, håber vi, at bedre søgeresultater og gennemsigtighed i pris gerne i sidste ende skulle ende op med en højere konverteringsrate på de besøgende fra Google Shopping. I dag trækker Google Shopping lige omkring 20 procent af alle besøgende til vores hjemmeside og blot en lille stigning i konverteringsraten vil derfor være af stor betydning”, siger Daniela Edemann, som er AdWords-ansvarlig hos en vvs-webshop.

Men Google Shopping er ikke for alle

Det er dog ikke alle webshops, som må være en del af dette nye shopping-univers hos Google. Eksempelvis er Google Shopping på nuværende tidspunkt ikke tilgængeligt for webbutikker, der sælger erotiske produkter.

”Mange af webshop-ejerne i mit netværk taler varmt om Google Shopping og siger, at de har en rigtig fornuftig ROI (Return On Investment, red.) på det, og at der efterhånden også er kommet en god volumen på trafikken derfra. Desværre er det ikke noget, vi kan høste frugterne af, da Shopping ikke er tilladt i vores branche. Det er selvfølgelig super ærgerligt. Selvom det er samme vilkår for alle i branchen, så ville det gavne vores bundlinje med en annonceform hos Google, som rent faktisk vil kunne skabe et positivt afkast. Det er meget svært at gøre med de almindelige AdWords-annoncer, som er ekstremt konkurrenceprægede – specielt i vores branche”, siger Michael Buje, som er indehaver af en erotisk webshop.

I langt de fleste brancher er Google Shopping dog tilladt, så her handler det bare om at ride med på denne bølge hurtigst muligt.

Skriv et svar