eSport indeholder store pengesummer og mange udviklingsmuligheder. Gårsdagens lancering af eSports-organisation North grundlagt af F.C. København og Nordisk Film giver endnu en grund til at gå ind i eSport som iværksætter, mener blandt andet Tommy Ahlers.
Counter-Strike, DOTA II og League of Legends rimer for mange på cola-drikkende teenagere, der sidder krumbøjede over deres computere i et mørkt kælderlokale. For andre rimer det på store penge.
At eSport er på vej frem, er der efterhånden ikke i tvivl om, men da FCK og Nordisk Film i går lancerede den nye sportsorganisation North, åbnede det for alvor åbnet op for, at sporten bliver mainstream både for investorer og almindelige mennesker.
Læs også: Kendte investorer skyder 200 millioner kroner i udvikling af eSport
Det mener blandt andet serieinvestor Tommy Ahlers, der over de næste par år vil investere 200 millioner kroner i den professionelle gamingvirksomhed RFRESH Entertainment sammen med Nikolaj Nyholm fra kapitalfonden Sunstone.
“Vi er konkurrenter, men det er super fedt, at se FCK investere her, for det er kun positivt at flere går ind i eSport. Det betyder både noget for den danske talentudvikling, men det beviser også, at eSport er mainstream, hvilket gør folk uden for branchen parat til at investere,” siger Tommy Ahlers om den nye udvikling i branchen.
eSport overhaler økonomisk traditionelle sportsgrene
Der bliver ofte talt store pengesummer, når der bliver snakket eSport. Newzoos 2016 Global Esports Market Report forventer, at omsætningen vil vokse med en år-til-år vækst på 43 procent til over 6,6 milliard kroner i 2019, skriver Finans.dk.
“Der er mange penge i sporten. Ulig fodbold har du med eSport mulighed for at kapitalisere på mange måder. Du kan ikke bare opbygge fans og lave merchandise, du kan også eksempelvis streame træninger og på den måde nå bredere ud og være mere folkelig,” siger Tommy Alhers.
Læs også: eSport buldrer frem: Astralis’ vej til toppen
Spil- og teknologijournalist Christina Majcher vurderer, at eSport er ved at overhale traditionelle sportsgrene økonomisk. Eksempelvis skrev Fifa i en pressemeddelelse sidste år, at der nu var flere, der spillede fodboldspillet Fifa, end der rent faktisk spillede fodbold, fortæller hun.
“eSport er i sig selv et kommercielt format. Først og fremmest fordi man spiller spil, der er udviklet af firmaer, modsat eksempelvis fodbold, der har en langt ældre ikke-kommerciel historie. Derudover er alt lige fra computermus og hørebøffer til streamingtjenester, der gør det muligt at se eSport, kommercielle produkter. Der er dermed mange firmanavne, der kan figurere selv helt nede i grundstenene af sporten,” siger Christina Majcher.
Udviklingspotentiale for iværksættere
For iværksættere i eSportsbranchen er nyheden om eSports-organisation North også positiv. Startup-virksomheden Emvevi arbejder med eSport, og stifteren Felix Klastrup mener, at nyheden giver opmærksomhed om sporten blandt eksempelvis investorer, hvilke de netop er på jagt efter lige nu. Han ser lyst på fremtiden indenfor eSport:
“Der ligger et kæmpe potentiale i eSport lige nu, for det er en helt ny sport, og der er mange ting, der ikke er helt veludviklede endnu. Det er en umoden sportsgren, og der vil være behov for udvikling af produkter og services inden for de næste år,” siger han.
Læs også: E-sport: Startup giver overblik over orker og snigskytters sejre og tab
Felix Klastrup nævner udviklingspotentiale inden for eksempelvis services til professionelle hold og etablering af ligaer og turneringer. I Danmark er der endnu ikke nogen faste ligaer i computerspil, som der er i eksempelvis fodbold med Superligaen.
Tommy Ahlers bakker ham op og ser udviklingsmuligheder, som iværksættere kan kaste sig over:
“Interessen for eSport blandt sportsklubber som eksempelvis FCK viser, at der er potentiale i branchen. Produkter skal bygges. Både software, agensies, der forhandler sponsorkontrakter, og interessen for eSport giver en masse muligheder for iværksættere,” siger Tommy Ahlers.