Arkiver

NyhederSoftware

Dansk edtech-startup ændrer model: ”I 2017 skal vi se, hvor langt ud vi kan komme”

Peergrade

Danske Peergrade har i løbet af vinteren ændret forretningsmodel, og efter to investeringer er startuppet nu klar til at skalere.

Det startede som et personligt projekt, men snart greb det om sig for stifteren af Peergrade, David Kofoed Wind. Hvad der blot skulle være system til hans egne kurser på DTU, er nu blevet til en reel edtech-virksomhed, som løser den mangel på feedback, der findes på de store hold på de danske uddannelsesinstitutioner.

Læs også: Thinkubator 2016: Se årets vindere

Peergrade blev lanceret på de første kurser for godt halvandet år siden. Produktet har kørt tre semestre og er nu vokset ud af DTU mod nye lande. Sidste år vandt Peergrade Thinkubator Most Investable-pris og startuppet har da også fået lukket to investeringer; en fra Nordic Makers og en fra Emerge Education. En perfekt kombination, siger David Kofoed Wind.

”I Nordic Makers er de primært business angels og har ikke ekstrem kapital. Men det fede ved dem er, at selvom kun én investerer, får man adgang til dem alle. De er ekstremt dygtige til at køre virksomheder og er både founder-venlige og founder-aktive. Til gengæld har de ikke meget erfaring med edtech, så der er vi heldige at kunne kombinere det med en investering fra Emerge Education, som er meget fokuserede på edtech,” fortæller David Kofoed Wind, som deltog i en 14 ugers accelerator i London gennem Emerge Education.

Peergrade har rejst millionbeløb

I alt har startuppet hentet i omegnen af 300.000 dollars, svarende til 2,1 millioner kroner. De penge er øremærket til vækst, da Peergrade i løbet af vinteren har ændret forretningsmodel og nu skal til at bredere ud.

Tidligere var Peergrade bygget på en betalingsmodel. Det kostede penge for hver underviser at tilmelde sig og bruge systemet, men det var ikke skalerbart, fortæller David Kofoed Wind. Derfor har de ændret modellen til nu at være gratis for enkelte undervisere, mens institutioner skal betale en licens.

”Tidligere havde vi fokus på top-down salg. Nu når det er gratis, skal vi bare ud til så mange undervisere som muligt. Vi skal samle feedback og lære af vores brugere, og de skal lære os at kende. Det er en lidt sjov model, da det er nogle ret massive opsalg, vi kan lave, hvis eksempelvis tre undervisere på et universit bruger os, og så universitetet vælger at købe en licens,” siger han.

Brugere i Mexico, Taiwan og Irland

Peergrade-teamet er overraskede over, hvor bredt de faktisk allerede er ude. Med over 10.000 studerende og undervisere tilknyttet inden for Danmarks uddannelsessektor er startuppet nu klar til at se længere ud i verden.

David Kofoed Wind rejser til Storbritannien i slutningen af januar for at sparke forretningen i gang her, men faktisk har Peergrade allerede skaleret til Tyskland, Frankrig, Irland og de nordiske lande. De første betalende kunder er også kommet til fra New Zealand, og i USA, Rusland, Australien, Taiwan og Mexico er de første brugere poppet helt uventet op.

”Det store forkromede mål for 2017 er at se, hvor langt ud vi kan komme. Vi skal gerne fordoble antallet af brugere, og blive bedre til at gennemskue, hvad der virker,” fortæller David Kofoed Wind.

Skriv et svar