Kamera-app tiltrækker millioninvestering

GroupCam, investering

Kamera-appen GroupCam, der lader grupper af venner dele kameraer, har tiltrukket en millioninvestering fra en håndfuld investorer. Appen har nemlig potentiale i flere brancher, og nu skal der fart på.

Mobilen har gjort os alle til fotografer. Teknologisk har vi taget kvantespring, siden det første billede blev fremkaldt i starten af 1800-tallet. Men skal vi dele billeder med familie og venner, er vi ikke kommet ret langt. Det sker stadig efter oplevelsen enten over sociale medier, zip-filer eller udskrift.

Læs også: Fra Rio til din lomme: App vil dele dine minder, mens de sker

Delingstanken har startuppet GroupCam vendt på hovedet. Med deres app deler man sit kamera og dermed sine billeder i real time med de venner og familie, som man har inviteret til sin gruppe. Og den tanken har nu skaffet GroupCam en investering på 1,5 millioner kroner.

Nåede sit mål gennem potent salgsfokus

Investeringen kommer fra Michael Schlünssen, Magnus Kjøller, Mikheil Chkhartishvili og Christoffer Feilberg igennem sit investeringsselskab, Feilberg Advisory ApS, fortæller medstifter og CEO af GroupCam, Kasper K. Larsen.

”Vi havde sat os et mål om at indhente 1,5 millioner kroner, fordi det ville kunne få os gennem 2017 med godt blus under alle gryderne. Det tog os nogle måneder med salgshatten på, masser af møder og præsentationer for potentielle investorer, og pludselig begyndte brikkerne bare at falde på plads i december,” fortæller Kasper K. Larsen.

Brugerinvolvering i produktudviklingen

Pengene har startuppet og investorerne øremærket til produkt- og forretningsudvikling, udvidelse af holdet bag appen og markedsføring. Men hovedfokus ligger på produktudvikling.

”Der skal mere fart på. Det bliver sindssygt fedt. Lige nu dækker vi kun iOS, men fra foråret åbner vi op for Android. Vi skal optimere vores app ved at få mere brugerinvolvering og skabe et feedback loop, hvor vi bliver hurtigere til at gå fra hypotese, til udvikling til om vi skal beholde idéen eller ej,” siger Kasper K. Larsen.

GroupCam skal være verdensmester inden for rejseminder

Idéen til GroupCam fik stifterne Kasper K. Larsen og Poul Carmes i 2013. I foråret 2016 var de så klar til at lancere deres billedetjeneste under navnet GroupCam. På kort tid fik startuppet et stærkt advisory board med blandt andre Thor Angelo, som er med i ejerkredsen, efter de vandt Seed Discovery Day og præmien på 500.000 kroner.

Siden da er startuppet blevet mere fokuseret. Investorerne kunne nemlig se et stort potentiale i appens fremtidige brug, ikke bare som sjovt dele-kamera blandt venner, men grundfunktionen kan også bruges inden for kategorier som rejser, bryllup, konferencer og festivaller. Og her har GroupCam nu startet med at fokusere på rejser.

Viralitet kan give pludselig brugereksplosion

Gennem samarbejder med forskellige virksomheder kan GroupCam eksponere forskellige brands gennem delte kameraer under de rejsendes rejser. Søger man på GroupCam i App Store har det da også taglinen: Your Vacation Camera.

”Da vi ikke er bundet af en geografisk barriere, er det muligt for os at skalere ind i en masse spændende kategorier ud over rejser. Men vi har erfaret, at vi ikke kan blive verdensmester til alle ting på samme tid. Vi vil hellere være verdensmester inden for rejser først og senere drage paralleller til andre kategorier,” fortæller Kasper K. Larsen og tilføjer:

”Lige nu fokuserer vi på det danske marked, men pointen er, at det skal være internationalt. Vi har også allerede fået brugere i andre lande eksempelvis USA. Det er noget af det sjove ved vores produkt, at én bruger hurtigt kan blive til utroligt mange, hvis han eller hun inviterer en hel gruppe venner. Det kan skabe nogle rigtig interessante tal for os.

Skrevet af

Læs også

Top