Arkiver

BusinessPlatformUdland

Kinas svar på Amazon investerer milliarder i offline butikker

Alibaba, ehandel

Den kinesiske ehandelsgigant, Alibaba, har afsat 2,6 milliarder dollars til at knytte sin onlineshopping til fysiske butikker. 

Detailhandlen skal revolutioneres. Det mener topchefen i den kinesiske ehandelsgigant, Alibaba, Daniel Zhang, som har afsat 2,6 milliarder dollars til at koble Alibabas onlineshopping med et opkøb af en fysiske butikker.

Det skriver Financial Times.

Læs også: Kan udenlandske tech-virksomheder vinde på det kinesiske marked?

Kløften mellem online- og offlineshopping skal nemlig lukkes, og det skal ske ved brug af Big Data. Alibaba vil undersøge kundernes browsing på hjemmesiden og deres købsmønster til at forbedre butikkernes opbygning og gøre det muligt for kunderne at bestille online og hente i en fysisk butik.

“I dag kan man ikke bare skille offline og online ad,” udtaler topchefen til Financial Times, for selv når kunderne er i de fysiske butikker er de online på deres telefoner, oplever han.

“Hænger man fast i de gamle dyber, bliver man disruptet”

Alibaba repræsenterer mere end en tiendedel af Kinas totale detailsalg, og omkring 75 procent af disse salg bliver foretaget online.

“Alibaba arbejder sammen med offline detailhandlere med at transformere den konventionelle tilgang, skabe nye shoppingoplevelser og skride til handling for at omfavne fremtidens muligheder inden for den nye detailmodel. Dem som hænger fast i de gamle dyder vil blive disrupted,” skrev Alibaba i en pressemeddelelse, som Financial Times beskrev tidligere på året.

Her pønsede Alibaba nemlig på at opkøbe stormagasinet Intime Retail, som ehandelsgigaten allerede ejer en mindre del af. Desuden købte virksomheden 20 procent i elektronikkæden Sunning i 2015 og har et joint venture med Haier.

Del af en større trend

Også Amazon vil gentænke detailhandlen og sidste måned lancerede amerikaneren en kasseløs butik, den såkaldte Go store, hvor betalingen først foregår efter, du har snuppet din vare på en hylde, som så registrerer, hvilke produkter du har “købt”.

Alibaba har så valgt at fokusere på integration af teknologi og Big Data for at skabe en art omnikanal. Men Alicia Yap, analytiker i Citigroup udtaler til Financial Times, at integrationen kan skabe konflikt mellem eksempelvis Intime og de andre mærker på platformen, når man bevæger sig i stormagasinet.

Skriv et svar