Arkiver

Content Ad SpaceSponsoreret indhold

Hvad køber kvinder på nettet?

Det har længe været fakta, at kvinderne dominerer e-handlen – både indenfor de traditionelle kategorier for mande- og kvindeprodukter. De senere år har sortimentet online udviklet og ændret sig markant. Spørgsmålet er nu, hvad kvinder køber online?

Varesortimentet ændrer sig

Gennem de sidste år er der sket en stor udvikling i forhold til hvilke ’varer’ man finder online. I tidernes morgen lagde e-handlen ud med primært at tilbyde kunderne ydelser og services tilknyttet de fysiske produkter, som man kunne købe i forretningerne. Derfor lød de typiske onlinekøb ofte på ting som taletid til mobilen, sne under skiene eller billetter til biografen.

Som med alt andet skal der tilvænning til, i forbindelse med nye ting. Denne proces rodfæstede sig for e-handlen i en glidende konvertering fra services til fysiske produkter.

Hvem er E-køber-kvinderne?

Hvis man går groft til værks, er det muligt at dele de kvinder, som er mest flittige på nettet, op i to kategorier. Først og fremmest får man en gruppe af kvinder, som elsker at gå på tilbudsjagt. Disse kvinder bruger internettet til at surfe efter gode tilbud, sammenligne priser og dermed finde frem til de bedste tilbud. For denne gruppe er der udover de umiddelbare fordele ved nethandel og meget at hente i, at det er en sjov ’hobby’. Undersøgelser viser, at en kvinde fra denne gruppe typisk er under 40 år, fra en større by og bor for sig selv.

I den anden gruppe af e-handlens flittigste kunder finder de kvinder, som går mere op i at få varerne i kurven og hjem nemt, hurtigt og effektivt. Hvor den anden gruppe bruger størstedelen af tiden online på at spejde sig frem til de bedste tilbud, er formålet for denne gruppe modsat at få varerne i kurven og købt. Kvinderne fra denne gruppe kan kategoriseres som gifte kvinder mellem 30 og 50 år, som bor i Jylland.

Hvad kommer de købeklare kvinder i vognen?

Det vil måske ikke komme som den store overraskelse for mange, at kvinder primært fylder e-kurven med tøj og sko. Ifølge tal fra Danmarks Statistik hører næsten hvert fjerde onlinekøb til i denne kategori, hvor kvinderne er de største aftagere.

På en flot andenplads over varer, der handles mest online, finder man elektronik. Hurtigt kan man foranlediges til at tro, at mændene alene står for at fylde e-kurven i denne kategori. Kvinderne står dog for ret så stor en del af denne også. Under elektronik går nemlig også glattejern, tilbehør til mobilen, babyalarmer og elektronisk køkkenudstyr, hvor kvinderne sidder suverænt på købe-knappen.

Sidst finder man på tredjepladsen, over mest solgte varer online, artikler til personlig pleje. Under denne kategori kan man blandt andet fylde kurven med parfume, make-up og kosttilskud, som kvinder traditionelt har en større interesse i end mænd. Det man kan gisne om er, om det skift vi i disse dage ser i samfundet, måske også vil vise sig i onlinehandlen for denne kategori. Hvis man spørger de største make-up brands vil mændene i fremtiden optage en større del af markedet for make-up og personlig pleje generelt.

Hvor er prøverummet?

Det kan synes mærkværdigt at det køn, som er kendt som detailhandlens favorit, vælger at købe varer på nettet. Online er der nemlig ingen mulighed for at prøve kjolen på og konstatere, at den sidder helt forkert hen over barmen, eller tage en omgang i butikken i de flotte sko, kun for at opdage, at de gnaver ubønhørligt i hælen.

Konklusionen må dog være, at blandingen af den nemme, hurtige og effektive handel samt gode retur- og byttemuligheder gør, at kvinderne fortsat vil dominere markedet for e-handel.

Skriv et svar