Flere og flere indhold skabere på YouTube, har efterhånden oplevet af en af deres videoer ikke har været reklamevenlige, hvilket betyder at youtuberen går glip af de reklamepenge videoen kunne indtjene.
Mister indkomst
Iværksætteren og Youtuberen Matan Uzie er kendt for at lave videoer om kvinder på kanalen ”Real Women Real Stories”. Kvinderne i videoerne taler ud om deres oplevelse omkring det at være misbrugt – hvilket de fleste ser som et vigtigt budskab at få ud. Matan så dog for cirka et år siden, et lille gult dollar tegn ud fra sin seneste uploade video på Youtube, hvilket betyder at den ikke er reklamevenlig. På det her tidspunkt, fik hans videoer i gennemsnit tusindvis af seere, hvilket gjorde at de var egnede til reklamer igennem YouTubes reklame program.
Det gule dollartegn fjernede muligheden for indkomstkilde, som gjorde det muligt for Matan at få produceret de her videoer med kvinder der havde et vigtigt budskab. Matan fik fortalt af Google at årsagen til, at hans videoer ikke var egnede mere var da indholdet var særligt sensitivt.
Boykot
I løbet af de sidste stykke, har tid har de største reklamebureau fjernet deres reklamer fra google og YouTube, efter ”The Times” afslørede flere situationer hvor reklamer betalt af den engelske regering, hvilket betyder af de engelske skatteyder, var blevet vist på kanaler med hadefulde, racistiske og ekstremistiske indhold.
Bloomberg afslørede at AT&T, Johnson & Johnson og Verizon Communications Inc. har stoppet alt deres markedsføring gennem Google. AT&T sagde i en pressemeddelelse, at de var bekymrede over at deres reklamer måske havde været på indhold der ”promoverer terrorisme og had” og at de ikke ”vil begynde at reklamere igennem google” igen før Google kan bevise at det ikke vil ske igen. Verizon startede en undersøgelse, og fandt ud af at deres indhold sandsynligvis var blevet vist på kanaler med ekstremistisk indhold.
Man forstår godt hvorfor bureauer føler sig nødsaget til at fjerne deres reklamer fra platformene, en advokat med speciale i arveret vil nok nødigt sætte i forbindelse med terrorisme eller ekstremisme.
Google står til at miste millioner i indtjening, fordi disse bureauer har trukket sig fra platformen. Selvom reklame i forbindelse med søgning er den største indtjening for google, så rapporterer Bloomberg at AT&T brugte $941.96 millioner i 2016 på googles video og display reklamenetværk, som blandt andet er Youtube.
Det påvirker også de såkaldte ”YouTube celebreties”, felix som står bag den største kanal på YouTube ’Pewdiepie’ fortalte at mange af hans videoer er blevet uegnet for reklamer, hvilket gør han mister sin indkomst. Ikke at han er i finansielle problemer, han har tidligere tjent styrtende igennem YouTube og andre projekter, han er lunt placeret blandt de øverste af dem der betaler topskat.
Hvad gør Google og Youtube?
Google står overfor et alvorligt problem, når det kommer til at styre hvilke kanaler, der skal vises reklamer på. Brugerne af YouTube uploader omkring 400 timer af indhold hvert minut til portalen. Google har sagt at virksomheder vil have flere værktøjer til rådighed snart, så de bedre kan kontrollere hvor deres reklamer skal vises. Derudover vil Google skærpe kontrollen med YouTube og der vil også komme implementeringer i retningslinjerne for portalen. Formålet for at rette i retningslinjen, er så de præcisere hvilken type indhold der ikke må uploades på siden.
Kritik af indsatsen
Flere eksperter har sagt, at de ikke synes Google tager problemet seriøst nok, på trods af kunder som Pepsi, Coco-Cola og Volkswagen har trukket deres reklamer fra platformene.
”If it wasn’t obivious before that Google’s ad inventory was problematic, now it is.” – Weiser
Brian Weiser fra Pivotal Research siger, at den største grund til problemet er så stort, er at virksomheder er bange for deres brand værdi når de bliver sat i forbindelse med Nazisme eller ISIS. Andre virksomheder har sagt, at de har tillid til Google løser problemet hurtigt og derfor vil blive ved med at bruge servicen.
Men talspersonerne fra de forskellige virksomheder udtaler alle sammen, at det er yderst problematisk at blive sat i forbindelse med ekstremisme, hvilket giver god mening når man taler om virksomheder som Microsoft og Coca-Cola, som virkelig har høj brand værdi, men selv mindre forretninger indenfor børnetøj, legetøj, design og mode har valgt at trække deres reklamer fra Google.