Indlæg skrevet af Kristoffer Hjerrild.
Det er blevet utroligt populært med abonnements-koncepter. Og det er der god grund til. Der er en lang række fordele. Først og fremmest sikrer du dig en langvarig indkomst for hver kunde du har anskaffet dig gennem din markedsføring. Du har mulighed for at købe større varepartier hjem med sikkerhed for at de bliver afsat. Men mange begår fatale fejl når de skal bygge deres koncept op. I denne guide prøver jeg at sikre dig mod de værste.
3 fokusområder:
For at gøre guiden let og overskuelig inddeler jeg den i 3 fokusområder. Kan du sætte flueben ved alle 3, tør jeg godt love dig, at dit nye koncept bliver en succes – hvor stor, er op til dig.
1. Fokusområde: Undersøg konkurrencen og kunderne!
Måske guidens vigtigste punkt. Forhåbentligt har du allerede gjort det, eller i det mindste tænkt over det. Konkurrencen ligger højst sandsynligt ikke andet end et par google-søgninger væk. Gør den ikke det, er det måske alligevel ikke den store konkurrence du kan forvente der. Husk lige på, hvilke fraser du selv søgte på. Dine fremtidige kunder søger højst sandsynligt på det samme for at finde dig.
Når du har kortlagt konkurrencen, eller manglen på samme, kan det hjælpe dig med at danne en kundeprofil. Gør gerne profilen så specifik så muligt. Her er nogle demografiske oplysninger jeg klart synes du skal have med: Køn, aldersgruppe, medianindkomst, interesser og motivationer til at købe. Specielt den sidste er svær at ”forstå” for folk, ellers så bliver den bare negligeret af de fleste. Den er dog afgørende for, hvordan du skal markedsføre dig dit koncept. Hvor unge drenge tænder på noget råt, cool og unikt er moderen på 45 liiidt ligeglad med det rå og unikke men motiveres meget mere af noget personligt. Det er vigtigt du gør din målgruppe mere specifik end du lige tror! Følgende målgruppe er alt for bred og bliver en dræber for din markedsføring: 13-45 både mænd og kvinder som er interesserede i møbler. Ser din målgruppe/kundetype sådan ud, så er det tilbage til tegnebrættet! Ofte kan det være en hjælp, hvis du selv ”indgår” i målgruppen, men det er selvfølgelig ikke et krav.
2. Fokusområde: Skab spænding
Under dette punkt er det vigtig, at du er en smule hemmelighedsfuld! Start gerne en pre-launch kampagne. Markedsfør dig selv før du overhoved frigiver muligheden for at købe dit koncept og gør det spændende. Kunderne må gerne skulle stille spørgsmålstegn og undre sig. Det kan virke åndsvagt, men folk elsker eksklusivitet og spænding. Indsaml i denne periode så mange emails som muligt fra interesserede kunder. I denne fase skulle du gerne få en idé om interessen for dit produkt. Når du næsten er klar, kan du med fordel launche en presale kampagne. Sælg til folk, uden at du principielt er klar til at sende endnu. På den måde tilfører du endnu mere hype til dit koncept. Du får samtidig også mulighed for at producere/købe endnu flere produkter hjem sådan at du ikke løber tør med det samme. Med presale opnår du ydermere at sprøjte mere kapital i virksomheden i en tidlig face.
3. Fokusområde: Checkout
Jeg ejer Magentoxperten, et webshopbureau som arbejder i Magento. I mine 6 år har jeg et utal af gange fået henvendelser fra folk som ikke havde klargjort eller optimeret deres checkout til et abonnementskoncept. Det er en dræber! Kunderne flygter fra uoverskuelighed og den mindste detalje der er i vejen. De har ingen problem med at stoppe kortet tilbage i pungen hvis noget ser mærkeligt ud, men det er et problem for dig! Det er vigtigt at du i din checkout har en række muligheder når du sælger et abonnement. Vi har blandt andet udviklet et abonement modul til netop dette hos Magentoxperten. Her kan du blandt andet give rabat på første produkt kunden køber og derefter sælge til en fast abonnementspris. Du kan begrænse kunden til kun at købe 1 abonnement så kunden ikke lige pludseligt betaler for 5 koncepter hver måned blot fordi han/hun lavede en fejl i købsprocessen – det kan give en markant shitstorm. Derudover kan du give kunden mulighed for at ændre sit abonnement efter ordren er placeret; tidsperioder, pause-funktioner samt ændre variant på produktet. Det kunne være proteinpulver-abonnement, hvor du ønsker at give kunden mulighed for at pause abonnementet i ferier, give kunden mulighed for at modtage sit proteinpulver oftere eller lade kunden ændre smagsvariant fra levering til levering.
Des flere muligheder kunden får, des mere professionelt og sikker virker din online platform, og det er en vigtig faktor for at 1) konverteringsraten forbliver høj samt 2) at nuværende kunder anbefaler dig til andre.
Jeg håber du fik noget ud af denne guide og nu er klar til at søsætte dit nye projekt. Held og lykke med det.
Har du nogle spørgsmål, eller kunne du bare godt tænke dig at høre noget mere så tøv endelig ikke med at skrive til mig på: Kh@magentoxperten.dk.