Arkiver

Content Ad SpaceSponsoreret indhold

Private label er den store vinder hos Trendday

Trendday blev tilbage i April 2015 stiftet af iværksætterne Camilla Louise Krøyer og Kasper Bondegaard Pedersen. Sidenhen er de gået fra en startkapital på bare 20.000 til en årlig omsætning i millionklassen på blot lidt over to år.

Dele af den store succes, samt den høje omsætning kan tilskrives den succes, som man har oplevet, efter at man lancerede sit eget brand TDY Design i sommeren 2016. Tiltaget med at skabe sit eget brand var noget forbrugerne var vilde med, og godt et år efter lanceringen, så noterede TDY Design sig i August for intet mindre en 70% af omsætningen på Trendday.dk.

Vi har fået os en snak med de to succesfulde iværksættere omkring hele processen med TDY Design.

TDY design er Trenddays eget private label, som blev skabt med tanken om at skabe noget helt unikt, som kunne skille sig ud fra de andre webshops, som typisk præsenterer de samme brands, samt halvårlige kollektioner. Derfor forhandles TDY Design kun på Trendday.dk, hvilket ifølge iværksætterne giver noget helt unikt.

Netop dette punkt med de halvårlige kollektioner er et af de områder, hvor TDY Design skiller sig markant ud, da selve processen bagved produktionen er anderledes. Her er der udviklet processer, som muliggør at der fra produktion til salg online blot går 2-4 uger.

Dette er den fundamentale tankegang bag brandet, da det herved kan tilpasse sig præcis de nuværende trends på markedet. Dette er dog ikke det eneste parametre, som ligger til grund for deres egne designs. Et stort fokus hos Trendday er nemlig kundekontakt, samt at give forbrugeren en mere personlig oplevelse, både på hjemmesiden og når man handler ved Trendday. Deres brand TDY Design er derfor også i høj grad udviklet i samarbejde med deres kunder, på baggrund af hvad de ønsker, ideer og hvad de foretrækker af styles.

Som Camilla fra Trendday udtaler: ”TDY design er ikke kun skabt udfra hvad der trender lige nu, eller hvad vi synes der kunne være en god ide at designe, men det er med kæmpe udgangspunkt i hvad vores kunder ser og synes om, derfor bruger vi også hele tiden dem til at komme med gode ideér og hjælpe os med svære beslutninger, såsom farver eller kvaliteter i en style.”

Stor fremgang for TDY design

Fra etableringen af TDY Design har man som tidligere nævnt, oplevet en massiv vækst gennem hele forløbet. Allerede efter kort tid udgjorde salget af TDY Design 20% af hele Trendday online salg, som derefter hurtigt voksede til 50%. Det har dog senest i august sneget sig op på 70% og på baggrund af tallene, er der ingen tvivl om, at Trendday udfylder et tomrum med TDY design. Deres involvering af kunder, men også deres effektive processer, har været en stor succes for at give kunderne lige præcis det de efterspørger. I en yderst dynamisk branche, er det også vigtigt at man rammer trenden mens den topper – Camilla nævner her et godt eksempel:
Vi havde eksempelvis en grøn slå-om kjole ude som havde solgt 1.200 stk. på bare 4 uger. Det gjorde den fordi den havde bare 14 dages levering, fra vi startede første produktion, og derved ramte markedet lige i trendens begyndelse samt da det var på sit højeste. Havde vi i stedet valgt at lave den til levering som normale b-2-b brands, havde der gået 2-3 måneder, fra vi startede produktionen, til at vi havde den på lager – og ja så havde vi måske ikke engang kunne sælge 1/4, fordi det højst sandsynligt ville være en trend, der var blevet set så meget, og på sin vis var overstået.”

Fremtiden for TDY design

Målet for TDY design er fortsat, at det skal skille sig ud ved at være er et brand, som differentierer sig fra andre brands ved salgsmetoden og de hurtige processer, som muliggør det at producere og lancerer unikke designs på blot 2-4 uger. En af mærkesagerne for TDY Design er, at de ikke udgiver deciderede kollektioner, men hele tiden løbende at tilpasse deres designs til et hurtigt skiftende marked.

Som Kasper udtaler: ”Kollektioner det et er simpelthen et forbudt ord inde hos os, fordi vi ikke tror på at man kan spotte trenden langt ud i fremtiden. Samtidig giver det også forbrugeren en bedre oplevelse at det de ser trender lige nu, også er det vi er med på.”

Udover ovenstående aktiviteter, så arbejdes der løbende på at personliggøre webshoppen yderligere, hvilket er for at give forbrugeren den bedst mulige oplevelse, når de sidder og shopper på Trendday. I fremtiden vil fokus stadig være på at sælge kendte brands, netop for at give forbrugeren så bredt et sortiment, som overhovedet muligt, men igen for at imødekomme kundernes ønsker bedst muligt.

Ligeledes er næste målsætning at gå ind på det svenske marked, som minder meget om det danske marked og derved byder på et stort potentiale. Iværksætterne er da heller ikke i tvivl om at TDY design vil blive taget godt imod, hvis endda ikke bedre, når de går ind og starter op i Sverige.

3 gode råd til når man starter eget tøjbrand op

Vi kan ikke forlade interviewet uden at få 3 konkrete råd fra de succesfulde iværksættere, når det kommer til at starte deres eget brand.

  • Kend din fabrikant/agent eller hvordan du handler med din producent. Det er rigtig vigtigt, at i kommer godt ud af det med hinanden, samt at i har en forståelse for hvem og hvad i søger som brand. Ydermere kan det være rigtig vigtigt at din agent er født i landet. Det hjælper f.eks os rigtig meget når vi producere i Østen.
  • ALTID og jeg mener ALTID lavet samples/prøver, og det kan være der efterfølgende skal laves 2 nye samples med rettelser, men det er langt bedre, end at du står og har bestilt minimum quantity hjem på 200 stk.
  • Gør det så nemt for dig selv så muligt, du behøver ikke selv at sidde og tegne de specifikke mål en XS og L skal være, mange store fabrikker kender godt til EU størrelser, og det er ikke værre end at de kan korrigeres en smule når du har set den første sample.

– Camilla Louise Krøyer og Kasper Bondegaard Pedersen, Trendday.

Skriv et svar