Det er efterhånden længe siden, at Facebook blev lanceret, men det er først indenfor de seneste par år, at det er blevet aktuelt I forhold til annoncering. Hertil er dog vældige muligheder. Facebook er en kæmpe database af oplysninger som du kan bruge efter dine annonceringsønsker.
Fordi Facebook trods alt stadig er så nyt i annonceringsregi, er der mange, der ikke rigtig har styr på deres kampagner. Derfor vil vi i det der følger guide dig gennem de best practices i din annoncering.
Definering og konkretisering af din strategi
Dette er et element så alt for mange negligerer og endda helt undlader. I stedet kaster de sig bare ud i annoncering. Det holder som regel ikke. Inden du begynder at annoncere, er det vigtigt, at du har defineret din strategi.
Hvis du for eksempel er en virksomhed, der sælger kursus i mødeledelse, skal du stille dig selv nogle kritiske spørgsmål. Hvad er det du vil? Vil du have leads eller konverteringer på en hjemmeside? Hvad er det kan? Hvad er dine USP’er? Hvad er din målgruppe?
Når du har stillet disse spørgsmål, kan du meget mere præcist påbegynde din annoncering. Du har simpelthen en meget bedre ide om, hvad der vil virke. Det betyder, at du skal bruge færre ressourcer på at finde ud, hvad der virker.
Lær Facebooks interface at kende
I forbindelse med Facebook annoncering er der mange flere muligheder, end mange lige går og er klar over. Disse muligheder har et kæmpe potentiale, som alle der annoncerer bør kende til.
Først og fremmest er der de forskellige segmenteringsmuligheder. Dem er der mange flere af, end man lige skulle tro. Du kan segmentere meget snævert, hvis du finder det relevant. Faktisk er det god practice at målrette meget snævert, da det oftest giver de bedste resultater.
Et andet element du bare skal kende til, er muligheden for at lave lookalike-målgrupper. Når du laver en lookalike-målgruppe for eksempelvis en virksomhed, der opererer som boligadvokat i et boligkøb, trækker du på data for allerede eksisterende kunder. Med denne data kan Facebook ved hjælp af en algoritme lave den målgruppe, der minder allermest om den eksisterende. Det er en utrolig smart måde at få flere potentielle kunder at pushe sine annoncer mod.
Retargeting er også en ting, du skal have indgående kendskab til. Retargeting er en af de mest effektive måder at annoncere på. Med retargeting er det kun de kunder, der allerede har vist interesse i din virksomhed, der modtager dine annoncer. Retargeting vil næsten altid resultere i en høj konverteringsrate, og er der et rigtig lønsomt foretagende.
Du kan også gå skridtet videre med dynamisk retargeting. Med dynamisk retargeting får dine allerede interesserede kunder ikke bare vilkårlige annoncer, men annoncer af de produkter, som de har vist mest interesse i. Hvis du har mulighed for at lave dynamisk retargeting, er det altid noget, du skal benytte dig af.
Konverteringssporing
Det er absolut obligatorisk at du opsætter konverteringssporing på de landingssider som dine annoncer fører hen til. Med en konverteringssporing kan du til mindste detalje aflæse, hvor godt dine kampagner præsterer.
Hvis du for eksempel har en kampagne, der skaffer leads til folk, der gerne vil have en omlægning af lån, kan du med en konverteringssporing på den tilhørende landingsside meget præcist sige, om det er aktuelt at allokere flere ressourcer til kampagnen, eller om det er mere relevant at sætte den på pause.
Ikke at have en konverteringssporing er det samme som at spille en fodboldkamp uden at kende til scoren. Det er umuligt at vide, hvilken taktik og strategi, man skal benytte sig af.