Likviditetsudfordringer er typisk ikke kendte af de fleste danske webshops, da størstedelen har tilkoblet kortbetaling i deres ordre-flow.
Det er dog ikke alle webshops, som har den mulighed pga. af deres forretningsmodel. Flere B2B webshops har nemlig svingende dagspriser på deres varer, og andre B2B webshops tilbyder forskellige priser til deres kunder afhængig af mængden af omsætning og frekvensen af indkøb.
På grund af disse variabler vil de fleste ordrer være individuelle, som gør det svært at lave et automatisk check-out flow med kortbetaling, da mange af disse ordre typisk skal ekspederes af en salgskonsulent. Den danske B2B webshop KaffeImperiet er et eksempel på dette, da de netop har disse ugentlige udsving på en række af deres produkter som kaffe m.m.
Derfor må B2B webshops som KaffeImperiet benytte sig af e-mail fakturaer, og disse har ulempen i forhold til kortbetalinger, at der er en kredittid på typisk mellem 15-45 dage. Det kan lynhurtigt skabe udfordringer for en B2B webshop i vækst, fordi der ikke med det samme bliver betalt for afsendte varer, og der samtidig skal indkøbes nye til lageret.
Factoring betyder salg af din faktura
Den typiske respons fra B2B webshop ejere til ovenstående udfordring er en god relation til banken, hvor en kassekredit kan benyttes i periode med likviditetsudfordring. Dog er kassekreditter dyre i praksis med renter svingende fra 5-10%+ afhængig af, hvor god en økonomi og relation til banken, som B2B webshop ejeren har.
Et alternativ til den klassiske kassekredit er konceptet factoring. Factoring betyder konkret, at en finansiel virksomhed ”køber” B2B webshoppens faktura og udbetaler mellem 80-100% af fakturaens værdi dag 1. De resterende procenter bliver derefter udbetalt, når B2B webshoppens slutkunde indbetaler til factoring virksomheden. Factoring virksomheden tjener sine penge ved, at B2B webshoppen betaler et aftalt administrationsgebyr for denne mulighed.
Et eksempel på en virksomhed, der tilbyder factoring, er dansk/svenske Arvato, og de er en af Nordens største udbydere af sikker fakturaadministration.
Hvilke fordele er der konret for b2b webshops ved factoring?
- Der vil typisk være tid at spare på inkasso forløb
- Du vil spare tid på din bogføring og administration
- Din likviditet vil blive mere robust, da 80% af alle faktura indbetaling vil ske dag 1
- Din factoringspartner vil kunne give dig mere indsigt i dine kunders kredit værdighed via deres adgang til en række finansielle værktøjer, som de typisk har investeret i.
Hvilke ulemper er der så ved factoring?
- Du kommer til at betale et administrationsgebyr, og det skal du være skarp på, om den er billigere end dit nuværende forbrug af tid på økonomi administration og inkassoomkostninger.
- Du bliver muligvis nødt til at ændre dele af din B2B webshops økonomistyring, da factoringselskabet kan have visse krav til denne i forbindelse med et samarbejde.
Hvornår ved du om factoring er løsningen for din b2b webshop
Det kan være rigtig svært at vurdere om factoring vil være en gevinst for din B2B webshop.
Oftest er væsentligere nemmere at gøre, hvad du altid har gjort. Dog kan den tilgang til din forretning mindske din mulighed for vækst. Nedenstående er derfor en kontant check-liste, som giver klar indikation på, om du burde overveje factoring til din B2B webshop.
- En omsætning over 2 millioner
- Du skal gerne have en større skare af B2B kunder
- Hvis du vækster meget, og du er presset på din likviditet
- Hvis dine administration af fakturaindbetalinger tager meget af din tid.
- Hvis flere af dine B2B kunder forlanger kredittid på + 30 dage.
Dette ovenstående indlæg skulle nu have informeret dig om de konkrete fordeler og ulemper ved konceptet factoring, hvis du er en B2B webshop.
Spændende case, og dejlig med en konkret eksempel.