Annonce
Det kan være svært at finde det rigtige match mellem arbejdsgivere og ansatte. Nogle jobopslag er svære at tyde på skrift, mens jobansøgninger heller ikke altid brænder lige så skarpt igennem, som arbejdsgiveren måske håber. Derfor findes der alternative måder at rekruttere nye medarbejdere på.
De fleste har prøvet at læse et A4-ark, hvor et job præsenteres. Typisk beskrives virksomheden som helhed, samtidig med at forventningerne til en kommende medarbejder skitseres. Men når et jobopslag formidles på skrift, kan det være svært at få et reelt indtryk af jobbet og virksomheden, og derfor sker det til tider, at enten arbejdsgiver eller jobansøger har fået et forkert indtryk af hinanden inden en jobsamtale.
Jobsamtaler foregår, fordi de to parter på hver sin side af bordet skal se hinanden i øjnene og fornemme, om det er et godt arbejdsmatch, hvis ellers de faglige kompetencer er på plads. Men nogle gange lykkes det ikke at skabe den rette kemi, selvom de faglige kvalifikationer er på plads, og på sigt er et godt match både fagligt og personligt bedst for langt de fleste.
Kom den akavede stemning i forkøbet
En anden måde at finde nye medarbejdere på kan være med videorekruttering, fordi du som arbejdsgiver kan give et godt indtryk af arbejdspladsen og vise frem, hvordan rammerne ser ud, mens ansøgeren også kan fortælle om sig selv og vise sin personlighed bedre frem i en video end i en traditionel jobansøgning.
Tidligere har Jobindex fortalt om fordele og erfaringer med videorekruttering, og store virksomheder som LEGO og Nordisk Film Biografen Palads har søgt kandidater på denne måde med stor succes. Der findes også flere eksempler på ansøgere, der har følt sig mere trygge ved at præsentere sig selv med en video, fordi de kan optage præsentationen i vante og selvvalgte rammer, hvor de kan sige de rigtige og ønskede ting.
På denne måde kan arbejdsgiveren hurtigere og mere effektivt finde egnede kandidater, som skal kaldes til jobsamtale, og jobansøgeren kan samtidig gå til samtalen med en bekræftelse på, at både hans eller hendes personlige fremtræden og personlighed er noget, der tiltaler arbejdsgiveren, fordi vedkommende har præsentere sig selv mere ægte end i en skriftlig jobansøgning.
Væk med nervøsiteten
Sommetider kan nervøsitet også præge jobsamtaler i en negativ retning, og arbejdsiveren risikerer at gå glip af en dygtig kandidat, da personlig fremtræden er vigtigt, når man søger et arbejde i Danmark.
Når man søger et job med en video som ansøgning, giver det arbejdsgiveren muligheden for at se den ægte version af den, der søger jobbet, og måske øger det chancerne for at blive kaldt til en rigtig jobsamtale.
Der er med andre ord et hav af muligheder for både at søge efter kandidater og at lede efter job, når parterne bruger video. Arbejdsgiver og jobansøger kan iscenesætte sig selv, så helhedsindtrykket bliver mere personligt og forhåbentlig ender med et godt arbejdsmatch.
Du kan læse mere om mulighederne med videorekruttering her.