Vi foretog i 2016 et interview med Beryle Amondi, PR Manager for shopping portalen ShopAlike, der dengang måtte sande, at det var tid til at give slip på den traditionelle pressemeddelelse, og at læsernes koncentrationsevne var forringet til et niveau der krævede nytænkning. De kunne simpelthen med deres content marketing ikke længere konkurrere med branchen og læsernes krav, som var i konstant forandring. Men hvilke tendenser dominerede så i 2017 og hvorledes ser landskabet så ud anno 2018?
Det har vi virksomhedens Head of Content, Maud Asselin i kortfattet form, givet svar på. Hun vil endelig ikke kede jer, siger hun med et smil på læben.
- Hvilke tendenser dominerede Content Marketing i 2017?
Influencer Marketing
Influencer Marketing trendede allerede før 2017. Alle vil have en finger med i spillet, når det gælder Influence Marketing. Vanskeligheden ligger bare i at finde den rigtige influencer at arbejde sammen med (priser, størrelsen af månedlige unikke besøgende , målgruppe, tidligere partnerskaber med andre virksomheder osv.), og hvordan man opbygger en vellykket kampagne, der holder.
Videoklip
Videoklip var den vigtigste Content marketing udvikling i 2017. Ifølge Forbes ser over 500 millioner mennesker videoklip på Facebook hver dag. Udfordringen i at skabe en vellykket video ligger i at skabe et så kort indhold, der når at fange brugerens opmærksomhed i løbet af de første 2 sekunder.
- Hvilke trends er du spændt på at se i 2018?
Mobil, mobil og atter mobil
Mobilen har naturligvis høj prioritet , når vi opretter indhold i år. Inholdet skulle jo gerne imødekomme vores mange mobilbrugeres behov.
Stemmesøgning (Voice Search)
Med Siri ,Google Home og Alexa bliver Voice Search snart den foretrukne måde at søge efter noget på internettet på. Denne funktion vil helt sikkert påvirke vores On-Site Content Marketing strategi.