Arkiver

Sponsoreret indhold

Målrettede workshops løfter elevers faglige niveau

Som følge af gymnasiereformen, som indtrådte i august 2017, har Gentofte HF indført studietimer, som omfatter at bryde klasserne op og lave en række målrettede workshops med eleverne, der er tilpasset de enkelte elevers niveau og faglige udviklingsbehov. Dette initiativ har elever og lærer taget godt imod.

Tilbage i sommeren 2017 blev de danske gymnasier underlagt en ny gymnasiereform, hvor blandt andet HF gymnasier skulle gennemgå en væsentlig ændring. Den omhandlede blandt andet, at man stadig kan komme på universitetet efter en 2-årig HF uddannelse, men hvor man skal have endnu flere undervisningstimer og mere målrettede undervisning til bestemte videregående uddannelser. Det fik Gentofte HF – som netop er et HF Gymnasium – til at gå i den kreative tænkeboks.

Workshops der udfordrer eleverne uanset niveau

Gentofte HF, som har elever både fra København, Lyngby og Gentofte, er kommet med et bud på at lave mere målrettede undervisning. Det er endt med workshops inden for et bestemt fag til en bestemt gruppe elever. Her er det lærernes faglige vurdering, som har inddelt eleverne i hold ud fra deres faglige niveau på tværs af klasser. Herved sikrer gymnasiet sig, at undervisningen er tilpasset eleverne

Vicerektor Anders Wind fortæller om fordelen ved at lave disse workshops:

”Fordelen er, at vi rammer eleverne bedre. Med workshops kan vi bedre målrette den faglige indsats og lære eleverne noget i de forskellige fag. Her bliver der taget udgangspunkt i elevernes nuværende faglighed, og herefter kan vi se, hvad næste skridt er for at dygtiggøre eleverne,” siger han.

Vejr-metrolog Jesper Theilgaard som underviser

Gentofte HF har primært lærerne til at stå for undervisningen. De fag, der er på skemaet nu med henblik på målrettede workshops er dansk, matematik og naturvidenskabelige fag. Anders Wind fortæller dog, at der vil komme flere fag til næste år.

HF gymnasiet har også eksperimenteret med undervisere udefra. Blandt andre den kendte vejr-vært fra DR1 Jesper Theilgaard, som kom og gjorde eleverne kloge på klimaforandringer.

Eleverne har generelt taget godt imod de såkaldte studietimer.

”Det giver dem et selvtillidsboost, og flere er blevet mere aktive i timerne,” siger vicerektoren.

Med hensyn til de særligt dygtige elever, så får de nogle oplevelser, som rækker udover den almindelige undervisning, og som åbner en ny verden for dem. De bliver prøvet mere af og ser eksempler i praksis, fortæller Anders Wind ydermere.

Skriv et svar