Arkiver

Sponsoreret indhold

Tre tips til email marketing på din webshop!

Hvis du sidder derude med din egen webshop, er der gode chancer for, at du overvejer hvert et trick, der kan lægge lidt ekstra på din omsætning. Google AdWords. Annoncering på Facebook. Og måske arbejder du med SEO. Men en af de kanaler, der ofte har et rigtig højt afkast, er email marketing; altså indsamling af leads og udsendelse heraf.

Du får her tre tips, som kan hjælpe din webshop med at vokse gennem markedsføring på mails. Tips, som vi på altid implementerer for vores kunder i Webbler.

 

#1 Opsæt automatiske mails

To fordele skinner klart og tydeligt igennem, når vi taler om automatisering af dit mail-flow. Du sparer tid. Og du giver dine brugere mere relevant indhold, fordi det er udsendt på baggrund af deres adfærd eller handlinger.

De fleste, grænse email marketing-systemer tilbyder dig en række muligheder for automatisering. Den klassiske er en velkomstmail; og evt. et velkomstflow, hvor du udsender en mail ved tilmelding, næste kommer efter en uge og så videre.

Men mere detaljerede automatiseringer er der, hvor du virkelig kan høste det imponerende afkast. Lad mig give dig et eksempel; en tabt kurv-mail.

Problemet med efterladte kurve er enhver webshopsejers mareridt. Men denne kedelige tendens kan du vende ved at gøre brug af tabt kurv-mails; altså en mail til dem, der lægger ting i kurven, men ikke køber. Lidt på samme måde, som du kender fra Facebook DPA. Denne mail er simpel at opsætte i fx MailChimp med deres direkte integration, men et andet system også velegnet til dette er Heyloyalty.

En konverteringsrate på 15% er ikke helt ublu på denne type af mail; og det er altså 15% flere, der gennemfører deres købs. Sådan.

Dernæst vil jeg anbefale dig at opsætte en såkaldt ’win back buyer’-mail. Som navnet indikerer er målet her at vinde en kunde tilbage. Segmentering her kunne lyde således: Kunder, der ikke har handlet de seneste 120 dage.

Hvorfor er netop denne mail også effektiv?

Jo, fordi du udsender til en målgruppe, der allerede kender dig, har købt hos dig – derfor er de nemme at få til at handle igen. Det er ofte både nemmere og billigere at sælge mere til en tidligere kunde end at sælge nyt til en ny kunde.

Bliver du rigtig eventyrlysten, kan du i denne mail sende produktanbefalinger på baggrund af tidligere køb; hvis bruger X tidligere købte et produkt i kategorien Y; så send hende et andet produkt i samme kategori, som formentlig også vil være interessant.

I kontinuerlige brancher kan denne mail være en solid omsætnings-booster. Altså brancher, hvor kunder handler fast; fx hver andet måned. Et eksempel på dette kunne være kosttilskud – køber jeg proteinpulver, ja, så får jeg på et tidspunkt spist alt det, hvorfor jeg skal have nyt. Ved at kigge på tidligere data kan du afkode mønstret og derved udsende en mail hver andet måned, hvis dine kunder plejer at bruge to måneder på at spise deres sidste levering.

 

#2 Få flere leads

Dette tip lyder lidt banalt, men det er en af de vigtigste aspekter af email marketing. Uden en lind strøm at nye leads kan dit velkomstflow nærmest være ligegyldigt.

Så hvordan får du disse leads?

Første værktøj, jeg vil anbefale, er Sleeknote. En popup, som gør det synligt, at du har et nyhedsbrev. Her kan du fx lokke med 100 kroner at shoppe for. På få minutter kan du altså få 5% af alle dine webshopbesøgende til at aflægge deres navn og email.

Dernæst skal du vende blikket mod Facebook Lead Ads; annoncer, hvor du kan få folk over på din liste direkte på Facebook. Her skal du blot lige være opmærksom på, at du skal bruge et værktøj som LeadsBridge eller Zapier for at få dine nye mails fra Facebook til mailsystem automatisk. Ellers skal du gøre det manuelt, og det er spild af tid!

En sådan annonce kan med fordel indgå i dit flow af retargeting-annoncer, men kan også sagtens bruges til push-annoncering, fx mod look-a-like-målgrupper, hvor du kører en konkurrence.

 

#3 Brug segmenterede kampagnemails

På mange måder er kampagnemails indbegrebet af en oldgammel email marketing-strategi. Dengang, hvor man havde én liste og sendte samme mail ud til samtlige tilmeldinger. Og det er altså ikke en god idé. Men kampagnemails kan til stadighed være brugbare i din strategi.

Du skal blot sørge for, at du har segmenteret dem korrekt fra starten af. På den måde undgår du at leverer irrelevante budskaber. En bruger, der lige har handlet i går, og en bruger, der ikke har handlet det sidste år – de to kræver to helt forskellige mails og budskaber, hvorfor at sende samme mail til begge er en dum idé.

I de gængse mail-systemer kan du typisk segmentere på, hvor mange gange kunden har handlet, deres åbningsrate, klikrate og meget andet – og på den måde klargøre, hvor i salgstragten dine brugere er.

 

 

Skriv et svar