Der findes i dag en lang række hjemmesideprogrammer til at lave sin egen hjemmesidei. Men uanset hvor nemt det er, at bruge værktøjet, så er der ting du bør ”stille skarpt på” før du går i gang.:
- Hvorfor vil du have en hjemmeside?
- Kan din hjemmeside søgemaskineoptimeres?
- Får du et sikkert domæne?
- Er der besøgsstatistik på hjemmesiden?
- Er der god support?
1) Hvorfor vil du have en hjemmeside?
Dette første spørgsmål virker måske dumt. Er du bager vil du nok have hjemmesiden for at folk skal kunne finde dig. Og det er meget muligt.
Men spørg dig selv:
Hvad er det du ønsker dine besøgende skal gøre? Skal de kontakte dig? Skal de bare læse dit indhold? Skal de købe af dig på siden? Eller skal de bare finde din butik (ude i virkeligheden) og måske se åbningstiderne? Skal de lade sig inspirere til at købe nyt?
Svarene på dette enkle spørgsmål skal være rettesnoren i al arbejdet med din hjemmeside. Hvis dit mål er at blive kontaktet, så opfordr til det på hjemmesiden. Tydeligt. Og gør det let at finde kontaktoplysningerne. Fx Ring til mig nu på telefon 12 34 56 78.
2) Kan din hjemmeside søgemaskineoptimeres?
Søgemaskineoptimering (også kaldet SEO) handler om at matche indholdet på ens hjemmeside med det folk søger efter. Man er inde og arbejde med titletags, interne links, metadiscriptions, overskifter og generel disponering af indholdet.
Meget af dette kan være fremmede ord, hvis du ikke er vant til at bygge hjemmesider og derfor er det måske godt givet ud at få hjælp til denne del hos webbureauet. Skriv/ring til dem og spørg om de kan hjælpe med det, og om du har mulighed for at sætte de ovennævnte ting op.
3) Får du et sikkert domæne?
Hjemmesider skal i dag have et sikkert domæne med SSL certifikat. Det er noget din webhost skal købe til dig, så undersøg om de understøtter det.
Hvis du ikke har SSL på dit domæne vil din hjemmeside blive markeret som usikker i alle store browsere og også blive straffet i Googles søgeresultater i form af dårligere placeringer.
4) Er der besøgsstatistik på hjemmesiden?
Når du har en butik ude i den virkelige verden, er det vigtigt at der kommer kunder. Når du er online er det vigtigt der kommer besøgende forbi som du kan sælge til. Nogle hjemmesideudbydere tilbyder en simpel besøgstæller – gå uden om dem. Du skal have Google Analytics (eller noget tilsvarende) for så har du et helt hav af information om dine besøgende, fx:
- Hvor mange er der?
- Hvor kommer de fra? (Fra Google? Fra en reklame? Andet?)
- Hvor bor de? (Rent geografisk)
- Hvor klikker de hen på din hjemmeside?
- Hvor mange sider besøger de og i hvor lang tid?
- Og en hel masse mere info
5) Er der god support?
Uanset hvor god du er til at bygge hjemmeside vil du formentlig have nogle spørgsmål. Der er det vigtigt, at du kan komme i kontakt med supporten. Helst via telefon og chat, men som minimum i form af mail og gerne med en kort svartid. Læs hvad de skriver på deres hjemmeside og kontakt dem evt. for at tjekke. Det er også en god ide, at se hvad andre kunder skriver på Facebook og Truspilot.