Arkiver

Sponsoreret indhold

Danskerne handler online som aldrig før

Online handel lever i bedste velgående. Faktisk har tallene aldrig set bedre ud. Danskerne handler nemlig på nettet som aldrig før, og man kan helt sikkert tilskynde en del af værdien til de mange kommercielle mærkedage, der er adopteret fra udlandet. I artiklen her vil vi dykke ned i tendenser, som er medvirkende til, at e-handlen vinder frem på det danske marked.

Der er kommet rigtig mange enkeltstående handelsdage til, som blomstrer op og skaber en betragtelig meromsætning. Black Friday, Cyber Monday og nu Singles Day… Ser man på de fordele, der er ved at handle på nettet kontra i fysiske butikker, er der mange nævneværdige. Blandt andet bekvemmelighed. Du kan shoppe løs, når du har tid og lyst – uanset om det er kl. 3. om natten. Butikkerne har altid åbent. Ud over den komfort, der er, får du typisk også varerne billigere. I og med at detailhandlen skal betale husleje på ofte prominente adresser, medfører det, at der lægges en merpris på varen.

Taler vi tendenser og trends, og for ikke at tale årstider, er der helt klart nogle højtider, der bidrager til væksten inden for online handel.Tag for eksempel, da DMIs sæsonprognose for vinteren kom ud. Det bliver en kold start, en lidt varmere januar, og så slutter vinteren af med en kold februar. Alt i alt en vinter, der ligger lidt under den normale gennemsnitstemperatur. Det kræver en god, varm vinterjakke, som du kan finde på nettet. Igen. Her er der nogle parametre, som har en indvirkning på handlen – og taler vi netop om vinterjakker, er det klart sjovere at sidde i en varm stue og bestille den online ved hjælp af et par klik.

 

Kunderejsen har ændret sig betydeligt

Lad os blive lidt ved tendensen, der udfolder sig online. Tager man afsæt i forbrugernes købsmønstre, er der mange veje, der fører til Rom. Kunderejsen, som den så populært kaldes, fortæller noget, hvor kunden er i sit købsflow. Vedkommende indser et behov. Lad os igen tage jakken, vi talte om før. Det er blevet vinter, og den gamle sommerjakke er ikke længere tilstrækkelig. Du skal have en vinterjakke. Du begynder at søge efter vinterjakker, sammenligner priser, tjekker anmeldelser af de forskellige shops og gør dig klar til at købe. Du køber. Du tager den i brug. Du er glad for den. Du anbefaler stedet, hvor du købte den. Du vender selv tilbage igen næste gang, du skal have en ny jakke.

Den rejse, vi forbrugere er på, når vi handler online, er vigtig for enhver webshop at forstå. Det handler ikke længere om hurtige konverteringer. Vil man have succes som webshop, skal man titulere kunden på forskellige måder på forskellige tidspunkter. Hvis ikke du har indset, at du har et behov for en vinterjakke, køber du nok ikke lige en.

Pointen med ovenstående er, at tendenserne online er så flygtige, at man ikke skal hvile på laurbærrene og tro, at man nu har forbrugerne i sin hule hånd. Der er altid konkurrenter, der forsøger at gøre det bedre end dig til en lavere pris. Vi ser, og vil komme til at se mange flere butikker online, i fremtiden, hvilket gør, at man skal være endnu skarpere som webshop-indehaver, hvis man vil kampen om kunderne.

Skriv et svar