De fysiske butikker har det utrolig hårdt, og det er ikke noget, der ser ud til at ændre sig de kommende år – tværtimod. Vi handler nemlig online som aldrig før, og faktisk har det vist sig, at 8 ud af 10 danskere køber de ønskede produkter ind på internettet. Der er mange grunde til, at vi handler online, men de fleste personer giver udtryk for, at der er bedre priser, samtidig med at det er mere belejligt.
Vores online forbrug ligger over 133,5 milliarder kroner i år, hvilket er en stigning på 23 procent i forhold til det seneste år, og inden året slutter, kan det meget vel være, at det vokser flere procent fra år 2017.
Vil du vide mere om udviklingen, samt hvad vi handler, kan du læse med her.
Mobiltelefonen bidrager til den kraftige vækst
Der er som nævnt ovenfor en række aspekter, der spiller en afgørende rolle i væksten online, men specielt smartphonen har været en gevinst for internetbutikkerne. De er nemlig begyndt at tilpasse deres designs til mobilerne, fordi de seneste tal viser, at 6 ud af 10 handler fra mobilen. Den tilbyder en fleksibilitet, som ikke kan findes hos andet elektronik. Mobilen giver os mulighed for at handle i bussen, toget, i supermarkedet, eller hvor det end måtte være. Google har tilmed ændret sin algoritme til ”mobile first”, da det er her, hvor folk handler, og det samme gælder altså for Facebook og Instagram. Her er hovedfokus ligeledes, at annoncerne skal være responsive på mobilen, og dette fokus kommer kun til at vokse fremover.
Den ældre generation er med på moden
Tidligere var e-handel forbeholdt den yngre del af samfundet, men sådan er det ikke længere. De ældre er i højere grad blevet vant til elektronikken, og det nyder internetbutikker godt af. Ældre har nemlig i højere grad flere mønter i deres pengepung, hvorfor de ofte køber ind for større beløb. Dog handler de ikke så ofte som unge, der sagtens kan handle flere gange i måneden for mindre beløb. Dermed har onlinebutikkerne også fokus på markedsføring til de ældre.
Vi handler alt online
Rejser er stadig den største spiller, da op mod 50% af online handlen går til denne branche. Men derudover er tøj også en stærk branche, og vi køber alt fra hverdags-, fest og arbejdstøj online. Endvidere er vi også begyndt at handle vores dagligvarer ind, så vi faktisk ikke længere har nogen grund til at forlade hjemmet, når vi mangler noget.
Internethandlen vokser år efter år, og det vil alt andet lige fortsætte mange år frem.