Det kan være dyrt som erhvervsdrivende at skulle markedsføre sig selv og sine produkter. Men hvor mange af dine hårdtjente penge går tabt, når du bruger dem på markedsføring på de forkerte kanaler? Ved at finde ud af hvilke kanaler, både online og offline, du kan bruge til at ramme flest fra din målgruppe, vil du ikke spilde dyrebare marketingkroner igen. Læs her meget mere om, hvordan du finder ud af dette…
Brug affiniteten til at finde ud af, hvordan du får mest ud af dine marketingkroner
Når du laver kampagner, tager på messer og i det hele taget planlægger, hvordan du bedst markedsfører din virksomheds brand og dets produkter, så er der et ord som du altid skal forholde dig til. Dette ord er ”affinitet”.
Affinitet er et forholdstal, der angiver et medies dækning i din målgruppe, i forhold til dækningen af alle personer.
Dvs. når en kanal har en høj affinitet, er det fordi, du primært rammer din målgruppe og ikke så mange andre, når du bruger den. Det kunne f.eks. være, at du viser din reklame til 100 personer, hvoraf 80 af dem er i din målgruppe og 20 af dem ikke er. Her vil din reklame opnå en høj affinitet hos målgruppen.
Lad os sige, at det er omvendt. Du viser igen din reklame til 100 personer, men her er det kun 20 af dem, som er i din målgruppe, hvor 80 af dem ikke er. I dette eksempel vil din reklame opnå en lav affinitet hos målgruppen.
Hvis begge disse eksempler koster det samme, så vil det være bedst for dig at bruge den første kanal, hvor 80/100 personer som ser reklamen, er i din målgruppe.
Så når du udvælger hvilke kanaler, som du vil bruge til din markedsføring, både online og offline, så vil du gerne finde de kanaler, hvor du opnår den højeste affinitet hos din målgruppe.
Eksempler på metoder hvor du kan opnå en høj affinitet
Et eksempel på metoder, hvor der opnås en høj affinitet i en specifik målgruppe, kunne se således ud:
Du vil gerne markedsføre et produkt, hvor målgruppen er unge fodboldspillere i alderen 15-25. Lad os sige, at dette produkt er en speciel slags sportstape, som disse unge fodboldspillere bare ikke kan leve uden.
Du vil nu gerne finde ud af, hvordan du på den billigste måde rammer flest af disse unge med din markedsføring. Dette gør du ved at finde markedsføringskanaler med høj affinitet. Det er let nok, når du laver din online markedsføring.
Online markedsføring med høj affinitet
Her bruger du blot sociale medier, som f.eks. Facebook, Instagram og Snapchat, hvor du kan målrette dine reklamer mod specifikke segmenter. På denne måde rammer du altså primært din målgruppe med dine reklamer, og ikke så mange andre. Du har altså en høj affinitet hos din målgruppe.
Offline markedsføring med høj affinitet
Det er ofte sværere at bevare den høje affinitet ved din offline markedsføring, da du her ikke kan målrette den på samme måde, som du kan ved din onlinemarkedsføring. Her gælder det for dig om at finde ud af, hvor din målgruppe befinder sig henne. I tilfældet med fodboldprodukterne, ville du højst sandsynligt kunne opnå en høj affinitet med din offline markedsføring ved at opsætte plakater, uddele flyers eller opsætte en stand ved et fodboldstævne.
Er du interesseret i at finde offline reklameartikler, som passer til de offline kanaler, hvor du opnår den højeste affinitet? Så kan du finde et stort udvalg af offline reklameartikler her.
Når du udformer dine slogans og salgstaler på dit markedsføringsmateriale, så husk altid at have målgruppens sprog i mente. Du kan se hvilket sprog dine tidligere kunder har brugt, på anmeldelser af dine produkter/services. Dette kan du f.eks. finde på trustpilot.dk.[A1]
Når du har læst ovenstående, har du forhåbentligt lært hvad begrebet affinitet betyder, samt hvordan du kan bruge det til at sparre en masse marketingkroner, når du laver din marketing.