Arkiver

Kategorier

Sponsoreret indhold

Dét skal du huske, hvis du vil sælge egen fødevareproduktion

Dette er sponsoreret indhold

I Danmark er vi rigtig gode til at skabe rammerne omkring en kultur, der bakker unge og eventyrlystne op i, at de skal forsøge sig som iværksætter og selvstændig. Og selvom det kan være en svær rejse at tage, er det faktisk lykkedes at få rigtig mange med på vognen, hvoraf flere er blevet til internationale succeshistorier.

Men en af de ting, der gør, at de danske iværksættere er så succesfulde er også, at vi er vanvittig gode til at dele ud af gode råd og tips, så man undgår dumme og forudsigelige fejl på vejen.

Af den årsag har vi også i denne artikel samlet nogle huskeregler, man skal være opmærksom på, hvis man vil være iværksætter – og særligt hvis man vil være selvstændig med egen fødevareproduktion.

Mærkat, certificering og godkendelse

En af de ting, der kan være svært at huske som nyklækket iværksætter, er, at man – så vidt man bevæger sig ud i en branche med fødevareproduktion – skal have styr på godkendelsesregler, certificeringer og markering af diverse indholdsstoffer, produktionsforhold osv. Og selvom man måske har fået en knaldgod ide om at producere de lækreste fødevarer, kan det faktisk være lidt af en hæmsko overfor forhandlere, leverandører og sågar kunder, at man ikke har 100 procent styr på netop dette.

En af de ting, man med fordel kan gøre, er at kontakte en branchekonsulent eller markedskendt. For selvom man sikkert kommer til at betale en timeløn, der kan sammenlignes med dem, der honoreres i advokatbranchen, er det hurtigt pengene værd. De kender nemlig branchen, fødevaretypen og dit markedsbehov – så du ikke ender med at anmode om noget forkert, men du får til gengæld heller ikke produceret én million mærkater til mærkning af fødevarer, som så skal laves om, fordi man lige mangler den sidste notits eller stempel.

Husk allergener og veganer-alternativer

En anden ting, der kan være ganske fornuftigt at overveje ellerede fra starten af sin produktion, er, hvorvidt man har tænkt sig at udvide til versioner, der tager højde for både allergener og veganere. Godt nok er dette ikke en ret stor befolkningsgruppe på nuværende tidspunkt – men den er i kraftigt stigende vækst. Og har man ikke et alternativ til denne, er man altså sikker på, at man ikke får foden ind. Han man modsætningsvist et alternativ klar allerede fra dag ét. Ja – så kan man være sikker på, at man også har en ikke ubetydelig kundemasse fra starten af det nye iværksættereventyr.