Arkiver

Kategorier

Sponsoreret indhold

E-sport i 2019

E-sport er blevet til en stor milliard industri. Hvem havde gættet det for bare 10 år siden? I hvert fald, så er der i skrivende stund utrolige summer på spil når verdens største e-sports hold konkurrerer mod hinanden verden rundt. De største summer er at hente i Asien. Til gengæld hører vi ikke meget til scenen i Asien, da den er stor nok til at de konkurrere inden for egne kontinent-grænser.
Men det betyder altså ikke at der ikke er meget store penge at hente herhjemme i Europa. I Danmark har vi Astralis som har nettet dem selv +20 millioner i præmiepenge i 2018. Det er altså kun i præmier, hvorved grundlønnen kommer ved siden af. Det er altså ikke helt til grin, når den nye generation går med drømme om at blive professionelle e-sports udøver. Der er nemlig lige så mange penge i det, som traditionel sport. Så hvorfor ikke få penge for at sidde og spille computer i stedet for at løbe rundt på en fodbold eller håndbold bane?

Almindelige sportsforeninger introducerer e-sports

Helt almindelige sportsforeninger rundt omkring i landet, begynder stille og roligt at implementerer e-sports som en mulighed for børnene på lige fod med fodbold og håndbold. Det er alt andet lige bedre at sende sit barn afsted til ugentlige træninger i den lokale klub, hvor der er socialisering og et struktureret og kontrolleret miljø, end at de sidder hjemme på værelse hver eftermiddag. Hvis man som forældre er i tvivl om hvorvidt man skal tillade knægten at begynde til e-sport, så kan det varmt anbefales at tage med og kigge dem over skulderen til en prøvetræning!

Problematikken med e-sport

Det er dog ikke kun positivt at e-sport er i stor vækst. Helt naturligt er der flere og flere unge er bruger flere timer foran computeren, i håbet om at blive en e-sports stjerne i fremtiden. Det er isoleret set heller ikke negativt, men så snart det går udover helbredet ved at de ikke får rørt sig nok, så har vi et problem. Derfor er der også flere og flere e-sports organisationer der har sportslige aktiviteter med ind over, hvor spillerne skal træne fysisk flere gange ugentlig.

Der er dog flere problematikker med dette forholdsvise fænomen. Ligesom traditionel sport, så er det også muligt at gamble på kampe og med virtuelle items inde i spillet. Det er en kæmpe industri, og virksomhederne tjener store penge på at unge mennesker gambler med store summer. I og med at e-sport for bare 3-5 år siden stadig var ret nyt, så var det også begrænset hvad der var af restriktioner. Derfor kunne mindreårige altså gamble med disse virtuelle items, som blev brugt som en form for valuta på diverse casino sider. Det er heldigvis kommet mere kontrol over aldersgrænsen, og det er i dag sværere at kommet til at gamble hvis man er mindreårig. I dag fungerer mange af siderne lidt ligesom traditionelle gambling sider, hvor der er en klar aldersgrænse. De benytter også lidt samme teknikker, hvor de tilbyder at få gratis spins uden indbetaling eller gratis spins uden at skulle indbetale.
Så alt i alt har gambling industrien fået et parameter mere at trække på, hvorfor det altså er vigtigt at holde øje med hvad børnene laver udover at spille spillet!