Virksomheders succes afhænger i høj grad af deres synlighed på nettet. Derfor rykker flere firmaer deres markedsføring over på de digitale platforme. Vi har taget et kig på nogle af de store trends inden for digital markedsføring.
Annoncør: Webamp
Pay-Per-Click
Pay-Per-Click – eller bare PPC – er en online annonceringsform, hvor virksomheder betaler hver gang, en potentiel kunde klikker på deres annonce. Annoncerne kan både være tekstannoncer i søgemaskinernes søgeresultater og visuelle annoncer andre steder på nettet, hvor målgruppen færdes.
Her betaler man altså ikke for synlighed – men for at brugere interagerer med ens annoncer. PPC er derfor en fordel, fordi der kun kommer posteringer på annonce-budgettet, når der kommer et reelt lead.
Denne afregningsmetode er især kendt fra Googles annonceplatform Google Ads – de betalte resultater, som de fleste er faldet over øverst på resultatsiden, når de laver en søgning på Google. Google Ads omfatter dog også bannerannoncer, som er visuelle annoncer, potentielle kunder bliver eksponeret for, når de færdes på nettet.
PPC kommer dog i flere former – for eksempel remarketing, hvor internetbrugere bliver mindet om en hjemmeside, de har tidligere har besøgt, men ikke har interageret med – for eksempel hvis de har lagt en vare i kurven hos en webshop uden at gennemføre ordren. Remarketing er altså en måde for virksomheder at “generhverve” deres fortabte kunder på.
Søgemaskineoptimering
Søgemaskineoptimering – eller SEO, som det også bliver kaldt – er en af de mere langsigtede discipliner inden for online markedsføring. For hvor betalte annonceringsformer som Pay-Per-Click giver øjeblikkelig synlighed, har SEO til hensigt at skabe synlighed i søgeresultaterne på sigt og mere permanent.
Det gør man til dels ved at optimere indhold, struktur og teknik på sin hjemmeside, og til dels ved at sørge for, at andre websites linker til ens side for at skabe mere troværdighed over for Google.
På den måde er søgemaskineoptimering organisk markedsføring, hvor det ikke handler om at have de store annoncebudgetter fremme – men om at optimere indholdet på sin hjemmeside, så det lever op til både Googles og brugernes kvalitetskrav.
Social media marketing
De sociale medier har aldrig været større. I 2020 var 65 % af danskerne dagligt aktive på Facebook, mens henholdsvist 30 % og 29 % af danskerne dagligt var aktive på Instagram og Youtube. Samtidig vinder sociale medier som Snapchat og kinesiske TikTok større og større indpas i danskernes medievaner.
Der befinder sig altså en kæmpe potentiel målgruppe på de sociale platforme – og det udnytter mange virksomheder i deres online markedsføring. Netop fordi det giver god mening at være synlig der, hvor ens potentielle kunder dagligt befinder sig.