Please assign a menu to the primary menu location under menu

Arkiver

Sponsoreret indhold

Sådan ser den danske Black Friday ud

Black Friday har længe været en tradition i USA. Dagen er blandt andet tæt forbundet med helligdagen Thanksgiving, hvorfor Black Friday nærmest også er blevet en national helligdag. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at tilbudskrigen associeret med Black Friday står det amerikanske hjerte og den amerikanske nationalidentitet nært. Grundet det store amerikanske fokus i vores musik og film, har Black Friday dog også bevæget sig ind i Danmark.

Det betyder dog ikke nødvendigvis, at Black Friday i Danmark er det samme som det i USA. Tværtimod har vi i Danmark givet traditionen vores helt egen twist på flere forskellige måder, som det kan være relevant at kende til som både forbruger og virksomhed. Tag et kig på denne Black Friday undersøgelse, hvis du gerne vil danne dig et bedre billede at Black Friday i Danmark rent kvantitativt.

Danske tilbud

Vi kan dog også drage nogle konklusioner om Black Friday i Danmark, som en Black Friday undersøgelse måske ikke kan vise lige så tydeligt. Blandt andet er det tydeligt, at Black Friday er en nyere tradition i Danmark. Det betyder blandt andet, at det langt fra er alle virksomheder, der deltager. Det er nemlig en stor mundfuld for en lille virksomhed, der mister omsætning grundet Black Friday, men som nok også ville miste profit, hvis de skulle matche de store virksomheders tilbud. Flere har derfor også den teori, at Black Friday er blevet approprieret i Danmark med hjælp fra de større virksomheder for netop at udtvære den mindre konkurrence. Hvorvidt det er tilfældet, er ikke til at sige, men det er i hvert fald den virkning, det ofte har.

Det faktum, at Black Friday er nyt i Danmark, betyder yderligere, at størrelsen på tilbuddene kan svinge meget. Hvor tilbuddene i USA ofte er anseelige, er de, som så meget andet, mindre i Danmark. Virksomhederne ved nemlig, at de danske forbrugere ikke er vænnede til det samme niveau.

Events fremfor tilbud

Sidst men ikke mindst bør det også nævnes, at Black Friday, ikke mindst i Danmark, langsomt er flyttet online. Her kan danskerne få gode, internationale tilbud, men generelt foregår mere handel bare online. Det gør dog på ingen måde konkurrencen nemmere at skulle priskonkurrere med hele internettet. Derfor vælger stadig flere mindre, danske virksomheder også at gøre Black Friday til et event fremfor en dag med store tilbud.

Man har måske nok tilbud i anledning af Black Friday, men ellers handler dagen mindst lige så meget om at give kunderne en god og sjov oplevelse for derved at skabe kunder til årets resterende dage. Det kan gøres på mange forskellige måder, afhængigt af jeres produkt og målgruppe. Du ved utvivlsom bedst, hvad der kunne passe godt til din virksomhed, eller hvilket Black Friday events du vil deltage i som forbruger. Black Friday i Danmark behøver nemlig ikke være ligesom sin amerikanske mor.