Zalando har indenfor få år sat sig som en af de absolut største e-handels giganter på markedet. De har størrelsen og volumen til at være firstmovers på nye tiltag, der baner vejen i branchen. Nu er de klar med endnu en platform, som giver forbrugerne mulighed for at købe direkte fra fabrikkerne.
Markedspladser som Ebay og Alibaba har haft en markant vækst over de seneste år, primært fordi udvalget er stort samt bekvemmeligheden ved online shopping, men også fordi mange forbrugerne har fundet ud af, at leverandørene sælger direkte på disse platforme, og derved bliver mellemmanden skåret væk, altså butikken.
Zalando vil gerne være med og imødekommer nu forbrugernes ønske med et nyt tiltag, der ifølge dem vil revolutionere markedet og fra oktober kan Zalandos nye app MOVMNT downloades. Appen giver forbrugerne mulighed for at købe direkte fra europæiske fabrikker – farvel til dyre mellemled og hej til fordelagtig ”value for money”.
MobileOnly-markedsplads
Der bliver altså ikke tale om at shoppe eksklusive varer til spotpriser, men i stedet fokuserer appen på helt ukendte mærker eller varer fra fabrikken, forklarer Dimitri Elfes, development manager hos Zalando, til DM&T.
“Det bliver et ”mobile only”-tiltag, hvilket giver rigtig god mening for os, eftersom målgruppen primært spænder fra teenagere til kunder i de tidlige 30’ere, hvor prisen virkelig betyder noget. Med appen bliver det muligt for kunderne at købe direkte fra fabrikkerne. Det bliver en slags markedsplads,” siger Dimitri Elfes.
Appen vil efter planen bugne af både herre- og dametøj samt accessories. Trods beskrivelsen som en slags online markedsplads, skal kunderne dog ikke frygte at handle med blind tillid, som mange måske kender det fra andre online handelsplatformer.
“Der er indlagt sikkerhed i appen. Når du handler med en producent af en vare, vil pengene blive overført til en tredjepartsbank, der opbevarer pengene i 50 dage. Det gør de, da du som kunde har 30 dages returret, hvis varen skulle fejle noget. Så der er sikkerhed for både kunde og producent,” siger Dimitri Elfes.
Danskerne får også muligheden
Appen bliver først aktiv i England og Frankrig, mens det i Danmark endnu er uvist, hvornår appen er klar.
“Vi starter ud på disse markeder, men inden 2015 er omme, kan kunderne i alle europæiske lande købe direkte fra fabrikkerne. Derefter får vi koblet USA på. Vi har infrastrukturen på plads, afslutter Dimitri Elfes.
Også kun et spørgsmål om tid, vi har set dette i lang tid i andre lande og specielt i Asien. Kan ikke forestille mig at det ikke bliver fremtiden. Tøjbranchen har i mange år fjernet flere led, og senest det offline retail led, og nu webshopsne. I princippet handler det bare om at forbrugerne er bevidste om at produkterne kan fåes en langt lavere pris direkte fra producenten, og vi er blevet dygtige til at tjekke nettet for udsalgs priser.
Selvom Zalando egentlig fjerner sig selv, viser det bare hvor modige og fremtidssikrerede de er.
Disrupt dig selv, ellers gør andre det.
Kan ikke finde link til den omtalte app?
Hej Elk,
Nej de har desværre ikke noget online endnu. De skulle efter sigende have noget klar til november.