Amillionmails er en marketingplatform med speciale i emailmarketing. De har brugt fem år på at bygge virksomheden op med tålmodighed frem for hurtige investorpenge. Til gengæld ved de, at de kan klare skærene.
Som udgangspunkt har Amillionmails overvejende haft hjemme i Danmark, dog har de tidligere lavet en del arbejde i Sverige og Norge. Men nu begynder startuppet for alvor at overveje udlandet.
“Ekspansionsplanen har ligget i kortene i mange år,” fortæller Anders Rasmussen, stifter af Amillionmails.
Men der er mange ting, der skal være på plads, før man udvider til udlandet. Eksempelvis så er medielandskabet ikke helt det samme i de andre nordeuropæiske lande, som det gør i Danmark. Derudover har det også været en nødvendighed med tilstrækkelig trafik. Anders Rasmussen fortæller, at det ikke har været et spørgsmål om mangel på salg, men snarere at deres samarbejdspartnere har skulle generere nok trafik til at give kvalificerede leads til Amillionmails’ kunder.
Men det har også været et spørgsmål om at have et solidt produkt. Derfor har Amillionmails valgt at satse på tålmodighed frem for overmod.
“Vi ville gerne have en skalerbar model bevist. Hvis du ikke har bevist det inden for et år, så bliver du udvandet,” tilføjer Jakob Lund Johansen, partner i Amillionmails.
Derudover er teamet bag Amillionmails også enige om, at der er noget grundlæggende fedt i at lave en forretning og tjene sine egne penge. Den uafhængighed har da også gjort, at de nu har en stabil forretning med et strømlinet setup.
“På et tidspunkt var vi 8-9 i teamet inklusivt studentermedhjælpere og sælgere. Men nu har vi fået det strømlinet og skåret det til, og lagt en del ud eksternt,” fortæller han.
“Det er en sund forretning, hvor vi tjener penge og har overskud. Vi har kunnet køre den hertil og vi har det godt. Hvis vi skal tage virksomheden til Europa, så kunne vi nok også godt gøre det – langsomt – uden ekstern finansiering,” siger Anders Rasmussen.
Amillionmails er allerede begyndt at åbne op for partnerskaber med medier i andre lande. Lige nu kører de eksempelvist en kampagne for en rejsevirksomhed, som er lanceret i ni forskellige lande.
“Vi tester, om vi kan levere kvaliteten og volumen,” kommenterer han.
Startede som startup, men endte som bureau
I løbet af processen med udvikling og finpolering af produktet føler Anders Rasmussen måske efterhånden, at de mere er blevet et stabilt bureau, frem for et innovativt startup. Men på den anden side prøver de hele tiden at holde sig i gang og fokusere på udvikling og vækst, fortæller han.
”Vi er nok tættere på at være et bureau lige nu, men på den anden side kan vi heller ikke sidde stille. Og vi arbejder meget videre på at udvikle vores teknologi, for at skabe et ret revolutionerende e-mail marketing produkt.”
Derfor har de også valgt at opsætte kontor i Founders House på Islands Brygge. Kontorfællesskabet er kendt for sine ambitiøse tech-startups og lukker da heller ikke alle og enhver ind.
“”Vi har behov for at følge med og udvikle os teknisk. Det er meget mere relevant for os at sidde her. Her er input og feedback relevant og værdifuld,” tilføjer Anders Rasmussen