Arkiver

E-handelNyheder

Linkprofil i pinsen: Sådan starter du med linkbuilding

Linkprofil

Henover Pinsen får du et lille mini-kursus i at bygge en sund linkprofil. Vi har bedt ekspert i online markedsføring og forfatter til Linkbuilding Bogen, Henrik Bondtofte om at forklare de grundlæggende principper bag  linkbuilding.

Henrik Bondtofte er CEO og medstifter af online marketing-bureauet Bondtofte og Co. og så har han lige udgivet Linkbuilding Bogen, som giver indblik i had linkbuilding er og hvordan man, som indehaver af en hjemmeside selv kan styre sin linkprofil og dermed få en bedre rangering i søgemaskinernes resultater. I første del af ‘Linkprofil i Pinsen’ giver han en kort introduktion til, hvad linkbuilding er og hvordan du kommer i gang.

Hvorfor overhovedet bygge links?

Popularitet måles i søgemaskiner med det, der hedder PageRank, en individuel score for hvert eneste dokument på internettet, baseret på mængden af indgående links. PageRank er den formel, der gjorde Google store, det var Pagerank formlen, der var grobund for hele Googles succes og årsagen til at de kunne fremvise meget bedre resultater end deres konkurrenter.

Det betyder også, at Google bygger på linkanalyser og derfor vil links altid være vigtige i relation til gode placeringer i Google. Du har måske hørt, at den visuelle Pagerank indikator ikke længere opdateres og det er helt korrekt, men det betyder ikke, at PageRank ikke stadig er en del af Googles algoritme, det er den og det er stadig en af hovedmotorerne, selvom mange nye ekstra tiltag, er blevet implementeret. -Derfor er linkbuilding en grundlæggende god ide at vide en lille smule om, hvis du gerne vil kunne søges frem på internettet.

Kom nu igang med de links!

Hvis man starter ud med en helt tom linkprofil, er der masser af muligheder derude for hurtige links.

Når man lancerer et nyt website, er det vigtigt, at man hurtigst muligt skaffer et par indgående links, så Google og de andre søgemaskiner kan finde ens website og påbegynde indeksering af det. Det er her, man bliver optaget i Googles søgemaskine. Jo hurtigere man bliver optaget, jo hurtigere vil dit website begynde at rangere i søgeresultaterne. Fra den dag dit website bliver indekseret, begynder det at oparbejde autoritet. Jo længere tid et website har ligget i indeks, jo højere autoritet.

De første par links til et website behøver ikke at være meget stærke, der kan blot være tale et par kataloger eller ‘RSS-parsers’ hvor ens feed bliver tilmeldt, her handler det nemlig om hurtigst muligt at opnå indeksering og øge websitets autoritet.

Det er aldrig for sent at begynde at skaffe indgående links. Indgående links er den absolut vigtigste faktor, for hvor godt et website er placeret i søgeresultaterne. Et dårligt optimeret website med stærke links kan i princippet rangere højt på selv meget konkurrenceprægede søgeord. Et godt optimeret website med gode indgående links er opskriften på top-rankings i søgemaskinerne, sådan har det altid været og sådan vil det blive ved med at være år ude i fremtiden.

For at danne en succesfuld linkprofil er det vigtigt, at der er en god variation i den type af links, der peger ind på websitet. Samtidig er det vigtigt, at disse links er af en vis kvalitet.

‘Earned links’

Generelt set når man taler om linkbuilding, har man to overordnede strategier. Den ene er at arbejde med det, der hedder ‘earned links’. Det er den form, som Google altid snakker om og det betyder, at man har gjort sig fortjent til linket.

Brugere linker simpelthen helt automatisk til dit website rundt omkring på internettet, fordi de synes, websitet er så godt, at de er nødt til at dele det med andre eller kommentere på det, der bliver skrevet på det. Ikke overraskende kommer disse links ikke af sig selv og et website, der ikke fungerer optimalt, vil i sjældne tilfælde modtage eksterne links helt af sig selv.

Er indholdet på websitet ikke godt, vil det heller ikke modtage nogle indgående links.

‘Acquired links’

Den anden form for links er det, man kalder for ‘acquired links’. Det dækker over alle de links, som du selv kan oprette rundt omkring på internettet. ‘Acquired links’ er dermed ikke eksterne uvildige anbefalinger, men dig selv der anbefaler dit website.

Det er klart, at denne type links ikke bør tælle lige så meget. som når man en helt uvildig person, vælger at linke til dig. Google er dog ikke altid lige gode til at vurdere hvorvidt, der er tale om et ‘acquired link’ eller et ‘earned link’ og derfor kan de sagtens have en stor betydning for dine placeringer i søgeresultaterne. Samtidig er der ikke noget galt i, at man går og anbefaler sig selv og ens website. Selvsamme øvelse finder også sted i den virkelige verden, når vi har lavet noget, vi syntes er godt, eller hvis vi gerne vil have kunder i biksen, ja så snakker vi selvfølgelig om det til alle dem, der måtte være interesserede. Det er en helt naturlig adfærd.

Vi ved også fra den virkelige verden, at hvis det kun er butiksejeren selv, der konstant snakker om sin butik og ingen andre snakker om den eller anbefaler den, så mister vi efterhånden tiltroen til, at den butik er så fantastisk, som ejeren selv påstår. Samme princip fungerer i søgeresultaterne. Hvis 80% af dine indgående links er links, du selv har lavet, ved at tilmelde til kataloger, virksomhedssider, linket til den fra egen hjemmeside med videre. så er billedet skævt og det er Google relativt gode til at vurdere efterhånden. Derfor bør man kun i en vis udstrækning arbejde på at oprette egne links. Du kan i princippet arbejde, så meget du vil med at skaffe indgående links, men de links du selv kan sætte op, bør ikke stå for mere end 20-30% af din linkprofil, hvis den skal være sund.

Sørg for at der er balance i din profil

De sidste 70-80% skal gerne være reelle anbefalinger fra andre websites og gerne relevante websites. Denne sats skal dog tages med et gran salt, for i virkeligheden kan rigtig mange ‘acquired links’ fremstå som værende ‘earned’.

Hvis du eksempelvis finder en artikel, der omhandler noget, du også har skrevet om og hvor du måske har noget supplerende information tilgængeligt, som du mener kunne være brugbart for læserne af den artikel, du har fundet, kan du eksempelvis skrive til websiteejeren og høre om vedkommende vil linke til din artikel, da det vil være brugbart for websiteejerens brugere.

Det vil de fleste godt, da det gør oplevelsen bedre for deres brugere og denne type links, vil Google opfatte som ‘earned’, da de ikke kan afkode, at I måske har mailet eller snakket i telefon, omkring muligheden for det link.

Skriv et svar