Det danske startup Shade, der arbejder med intelligent belysning, havde knap lagt deres annonce på crowdfundingstjeneste Indigogo før de 50.000 dollars var hjemme. Startuppet løber dog ikke rundt med hænderne over hovedet, for det er nu, det hårde arbejde starter.
Inden midnat onsdag havde det danske lampe-startup Shade nået 95 procent af deres mål med deres annonce på crowdfundingstjenesten Indigogo. Shade havde bedt om 50.000 dollars, men har i skrivende stund fået over 110.000 dollars ind, altså mere end 220 procent af deres funding.
Shade er et dansk tech-startup, der har sat sig for at revolutionere intelligent belysning. I første omgang med lampen the Orb, der kan indstilles, så den passer til situationen og selskabet. Lampen adskiller sig eksempelvis fra Philips Hue ved ikke at være en pære, men en lampe, der kan bruges selvstændigt eller med Øivind Alexander Slaattos specialdesignede lampeskærm.
Stadig meget arbejde forude
Trods støtten fra kunderne, mener Shade, at der ligger meget arbejde forud:
“Det er dejligt, at vi er kommet godt fra start, men vi render på ingen måde rundt med armene i vejret. Det er nu det hårde arbejde starter. De fleste kampagner havner i en dal lige efter launch, hvor deres salg stort set ligger stille, indtil få dage før kampagnen slutter. Dette vil vi ikke stille os tilfreds med,” siger CCO hos Shade, Christopher Walsh.
Læs også: Startups gør klar til Slush: Hvad må vi ikke gå glip af?
“Crowdfunding betyder, vi er godkendt af kunderne”
Shade har været en del af Danish Tech Challenge, der er et acceleratorprogram på Scion DTU. Der starter 20 startups i acceleratorprogrammet, som i januar kulminerede med et stort awardshow, hvor Shade var blandt finalisterne.
Læs også: Vinderen af Danish Tech Challenge vil forene verden via bedre fibernet
Nu kigger Shade fremad med pengene fra Indigogo-kampagnen, som de valgte at lave for at sikre sig, at markedet var med dem.
“I stedet for at udvikle på et produkt i flere år, og først derefter vide om der er et marked, er dette en rigtig god måde at validere vort produkt på. Hvis vi kan begejstre folk så meget med et produkt under udvikling, at de er villige til at støtte os, så kan vi også begejstre med det færdige produkt. Udover dette vil en kapitalindsprøjtning sikre at vi kan sætte udviklingen et gear op, i stedet for at sidde i kælderen i flere år,” siger Christopher Walsh.
Læs også: Shade: Med pretotyping har vi fået meget bedre kundekendskab
Christopher Walsh fortæller, at de valgte Indigogo frem for eksempelvis Kickstarter eller Booomerang, fordi de rakte ud efter Shade.
“Jeg havde lavet en testprofil og linket til vor hjemmeside, og dette var nok til at Indiegogo tilbød os kampagnekonsulent, nyhedsbrevsplacering og alskens assistance,” siger Christopher Walsh.