Man har fundet lokalerne og din start-up går derudaf. Det er på tide man finder den første ansatte. Hvad skal man kigge efter, og er en arbejdsnarkoman bedre end en 8.00-16.00 mand. Trendsonline.dk har fundet en del interessante syn på dette på nettet, og prøver i denne artikel, at dele dette sammen med egne erfaringer.
Når man er kommet så langt, og skal finde den første ansatte, så skal man sætte sig ned og finde frem til den rette profil og hvilke arbejdsopgaver personen skal tage sig af. Hvad er det vigtigste, kan du selv klare programmeringen, er det en sælger eller marketing / kommunikationsmand du har brug for. Skær fra, uddeleger, det er Trendsonline.dk erfaringer. Det er faktisk noget af det sværeste som en stifter af en start-up står overfor. Men det kan betyde succes eller fiasko. Hvis du kun uddelegere halvt og stadig beholder ansvaret, bliver du en stor flaskehals, det dræber processer og fremgang. Når du nu har valgt, at ansatte den første til din start-up, er du også nødt til at sige til dig selv, du er dygtig nok og kan finde de rette personer.
Bloghunde med entusiasme
Men hvem er den rette. Skal du finde en arbejdsnarkoman, eller er en 8.00-16.00 mand bedre for dig. Her kan der være meget forskellige meninger, men 4 timers effektivt arbejde er bedre end 16 timers ineffektivt arbejde. Der hvor Trendsonline.dk i stedet mener, man skal fokusere, er at kigge på nogle der tror og elsker dit koncept ligeså meget eller næsten ligeså meget som dig selv. Som entreprenøren Ben Yoskovitz skriver på hans blog omkring dette emne, så skal man ansatte folk der har samme passion som dig, hvis de ikke har det, bliver de ikke nogen succes. Hvis de er entusiastiske, men stadig dovne, så får de heller ikke succes. Jesper Buch, stifteren fra Justeat.dk er enig og i interviewet med Martin Thorborg på Thorborg.tv fortæller han: “Det er kun blodhunde jeg vil have, bloghunde der vil give alt, det er den type folk vi kan bruge. De skal have vilje, de skal brænde for det, og de skal gøre alt for at få succes. Trendsonline.dk er måske ikke helt enig med at man skal gøre alt, men det er meget tæt på.
Det har længe været kutyme, at som stifter arbejder derudaf og glemmer tiden. Det sker især i de tidligere faser af opbygningen af virksomheden. Der er ikke nogen der skal spørge hvor mange timer man har brugt en uge, for det ved man faktisk ikke. Dette er næsten et krav hvis man vil have succes med sin start-up, men skal dette også overføres til medarbejderne. Ben Yoskovitz, mener ikke, at man skal vurdere de ansatte på tid, men mere om de performer og bliver ved med at vise den entusiasme der skal til.
Derfor er det meget vigtigt, når man går i gang med at finde den rette, at man er åben omkring dette. For at arbejde i en start-up er ikke ligesom at arbejde et andet sted. Man skal ikke regne med man kan komme afsted hver dag kl. 16.30. Der vil altid være en form for usikkerhed, men alle de positive oplevelser der kommer, ved at være en del af en start-up skulle gerne veje meget tungere på vægtskålen.